Volgens welke wetreglementen kan je een bedrijf aanklagen waarbij de baas zijn taken niet uit voert?

Ik zit bij een bedrijf waar de baas willekeurige beslissingen neemt. Er zijn natuurlijk arbeidsvoorwaarden, maar het is van tevoren maar de vraag of men zich hier aan houdt.

Daarbij wordt de mail gecontroleerd zonder dat iemand kennis van zaken heeft. En je krijgt wel bericht wanneer iets niet verstuurd wordt, maar hierop kan je niet reageren. Dan moet je maar hopen dat de volgende mail wel geaccepteerd wordt.

Bij welke instantie kan ik dit aangeven? welke wetsartikelen kan ik hierbij gebruiken?

3 jaar geleden
in: Wetgeving
1.7K
paulus811
3 jaar geleden
Hoe denk je dat de verhouding wordt met je baas als je dit buiten de deur wilt regelen? Heb je al eens een gesprek gevoerd met je baas hierover?
Thecis
3 jaar geleden
Nee, dat is ook niet mogelijk. De baas is niet bereikbaar voor terugkoppeling. Het is eenrichtingsverkeer.
TurfGraver
3 jaar geleden
Wat zijn de gevolgen van dit handelen en wie is verantwoordelijk?
ronron1212
3 jaar geleden
Als men zich aan de arbeidsvoorschriften houdt kan de baas verdoen wat hij wil er is niemand die bepaald wat een eigenaar wel of niet mag.
Thecis
3 jaar geleden
Gevolg is dat mensen vertrekken. Kennis gaat verloren en het bedrijf gaat eigenlijk door ongelijkheid verder waardoor de aanwezige kennis te eenzijdig wordt. En de kennis is waar het bedrijf op draait. Het is een soort "denktank". Er worden problemen opgelost, situaties bekeken, waar eenzijdigheid onwenselijk is.
HannekeJanssen
3 jaar geleden
Je klachten klinken voor mij wat vaag. Wat is het gevolg van het handelen van je baas, en voor wie is het nadelig? Personeel, klanten, voor het bedrijf zelf? En heeft je baas zelf ook nog een leidinggevende boven hem/haar? Bij slechte arbeidsomstandigheden kun je je vakbond inschakelen, en / of de arbeidsinspectie (heet tegenwoordig anders). Kun je steun krijgen bij collega's, zodat je het samen aan kunt kaarten? Dat maakt jou als individu iets minder kwetsbaar. Maar als je baas echt niet aanspreekbaar is, en zijn/haar leidinggevende / de directie ook niet, sta je vrij machteloos.
TurfGraver
3 jaar geleden
Gevolgen zijn dus voor het bedrijf zelf.
Is ook hun verantwoording.
Daar zijn (gelukkig) geen wetsartikelen voor.
Thecis
3 jaar geleden
@hannekejanssen
Het gevolg is dat de klanten o.a. hun kennisvragen niet beantwoord krijgen. Ook wordt hierdoor onderling overleg tussen collega's verhinderd. Een discussie starten bijvoorbeeld lukt niet omdat iedereen vanuit huis werkt. De baas heeft zelf ook een baas, maar die is ook niet bereikbaar. @Turfgraver
Het klopt dat de gevolgen voor het bedrijf zelf zijn, maar de basis van het bedrijf is heel erg goed. Het werk is ook superleuk maar het leuke, waar de baas voor staat, wordt door de hele gang van zaken wel weggenomen. Daardoor loopt het bedrijf leeg en gaat het op een gegeven moment kapot. En dat is zo zonde. Dat is uiteindelijk wat ik wil voorkomen. Noem het "hart voor de zaak".
crispy
3 jaar geleden
Als je mail wordt gecontroleerd kan je je beroepen op privacy wetgeving.
Als er arbeidsvoorwaarden zijn, bijvoorbeeld wat er is vastgelegd in een arbeidsovereenkomst, en de werkgever houdt zich hier niet aan, kan je met een arbeidsjurist om tafel gaan zitten. Maar let wel: je zult zaken aantoonbaar moeten hebben, ook aantoonbaar dat je er schade door hebt geleden (onvoldoende inkomsten, onvoldoende vrije tijd, onvoldoende kansen op ontwikkeling etc). En, zoals ook al door een ander gemeld, het is waarschijnlijk het einde van je carrière bij deze werkgever.
LeonardN
3 jaar geleden
@crispy
"Als je mail wordt gecontroleerd kan je je beroepen op privacy wetgeving." Zover ik het begrijp gaat het om een bedrijfsmailaccount en is het duidelijk en aangegeven dat dit gemonitord wordt.
Ik vraag me af of het dan nog een privacy-inbreuk is. https://zilveradvocaten.nl/controle-op-e-mail-en-internetgebruik-van-werknemers/
Hierbij zijn in ieder geval de volgende factoren van belang: Is de werknemer er vooraf van op de hoogte gesteld dat zijn correspondentie en communicatie wordt c.q. kan worden gecontroleerd? Denk hierbij bijvoorbeeld aan een intern reglement over het gebruik van e-mail en internet op het werk. Belangrijk is natuurlijk wel dat dit duidelijk gecommuniceerd wordt en consequent wordt gehandhaafd.
crispy
3 jaar geleden
@LeonardN Ik doel niet zozeer op prive email, maar op het feit dat kennelijk alle mail die verstuurd wordt ook door deze 'manager' gelezen wordt en dat de mail op willekeurige gronden niet wordt verstuurd.
Dat is een aantasting van de werknemer en valt ook onder de privacy wetgeving. Het is het tot nul reduceren van de waarde van de medewerker omdat de baas alles controleert, ook de communicatie.
In mijn ogen is dat een zeer ernstige zaak.
LeonardN
3 jaar geleden
@crispy Er lijkt inderdaad een probleem te kunnen zitten op het moment dat dit altijd gedaan wordt zonder dat daarvoor een goede reden is. https://emradvocaten.nl/emails-werknemers-controleren/
Kortom, werkgever mag de mailberichten van zijn werknemers controleren als hij daarvoor een gerechtvaardigd belang heeft, hij dat niet bovenmatig doet en hij daarbij een behoorlijke afweging maakt tussen de belangen van zijn werknemers enerzijds en zijn belang bij controle anderzijds. Het is het meest praktisch als werkgever in overleg met de ondernemingsraad beleid opstelt over de controle van e-mail.
TurfGraver
3 jaar geleden
Ik snap je Thecis,
Maar die "hart" is wat de "baas" in leven zou moeten houden.
Als deze daar geen belang aan hecht...... :/
Over de jaren heb ik geleerd dat ik (voor mij zelf) een meldplicht heb en dat het daarna ophoudt.
crispy
3 jaar geleden
@Thecis Er is nog 1 heel belangrijk aspect. Dat is het begrip 'loyaliteit'. Werkgevers vragen hier altijd om, en in de regel wordt dit ook gewaardeerd.
MAAR...
Loyaliteit is eenrichtingsverkeer. Altijd. De werknemer is niets meer dan een bedrijfsmiddel met een voor- en achternaam.
Als je dus, vanwege 'hart voor de zaak', grote offers brengt, dan leveren die in de regel niets op. Je beloning verbetert niet omdat je iets goeds gedaan hebt in het verleden, maar je beloning verbetert als je werkgever veel van je verwacht in de toekomst.
Maak de balans op, en kies voor jezelf.
Thecis
3 jaar geleden
Ik zal zeker de balans opmaken. Maar zoals ik al zei, het gaat mij aan mijn hart. Maar er gaat inderdaad een punt komen waarop het het niet meer waard is. En dan zal ik inderdaad afscheid nemen van het geheel en van alle fijne mensen die ik daarbij tegen ben gekomen.
tinus1969
3 jaar geleden
@Thecis, ik begrijp dat jij antwoorden op kennisvragen van buitenstaanders schrijft, en dat jouw leidinggevende deze soms niet of gewijzigd uitstuurt. Hoe weet jij dat jouw leidinggevende deze wijzigingen doorvoert? Is het een idee als je je leidinggevende vraagt hoe jij je antwoorden op kennisvragen kunt verbeteren, als hij die antwoorden wijzigt of niet uitstuurt? Dan vermijd je dat je leidinggevende zich moet verantwoorden naar jou -iets dat leidinggevenden niet graag doen.
Antoni
3 jaar geleden
Misschien heb je iets aan informatie over de manier waarop Benoît Battistelli het Europees Octrooibureau leidde, en hoe de problemen van toen zijn opgelost. Zijn manier van leidinggeven was heel controversieel. In de media zijn er regelmatig berichten over verschenen. Inmiddels is de president vervangen door een ander, in juli 2018. Google er eens naar, zo raad ik je aan.
HeerVoldemort
3 jaar geleden
Werk je bij Goeievraag?
Kennisvragen van buitenstaanders ;-)
Wel frustrerend als je hart voor de zaak hebt en de boel toch kapot ziet gaan.
Thecis
3 jaar geleden
@HeerVoldemort,
Nee, ik ben niet in dienst bij Goeievraag, net zomin als jij of elke andere gebruiker op dit forum.
Het is wel een site waar ik (net zoals vele andere gebruikers) wel veel om geef.

Antwoorden (1)

Wat jij beschrijft ligt op de grens van arbeids-ethiek. Klagen kan alleen als er duidelijk omschreven afspraken en regels zijn overtreden. Uit jouw beschrijving komt het gevoel over, dat het jouw interpretatie is van de werkomstandigheden en werksfeer. Op deze wijze gaat het dus nog niet om wat jij noemt "wetreglementen", maar kan je beter de weg bewandelen van het advies vragen.
Probeer een afspraak te maken met medewerkers van de Arbo-dienst, beschrijf het probleem en ga ook na of meerdere collega's het ook zo voelen als jij. Als door de Arbo-dienst wordt geconstateerd dat er fouten worden gemaakt tegen wet- en regelgeving kan de Arbeidsinspectie (inspectie SZW) worden ingeschakeld. Meestal komt de Arbeidsinspectie NA een aankondiging, maar je mag ze altijd vagen onaangekondigd binnen te komen. Je moet dan wel heel goede argumenten hebben; vandaar is de hulp van de Arbo-dienst zo belangrijk.