Ik heb een klacht over een zelfstudieopleiding, waar kan ik terecht?

Ik heb bij ... een studiepakket aangevraagd.
Heb na 3 maanden examen gedaan, maar dit klopte totaal niet met wat er in de boeken stond en dus wat ik geleerd had.
Bij het melden hiervan bij ... kreeg ik nieuwe boeken en zag ik veel verschillen.
Ze willen het examen van meer dan 150 euro niet terugbetalen. Waar kan ik mijn recht halen?
Want er zijn duidelijk verschillen.
Ik weet zeker dat ik in mijn recht sta.

... = bedrijf waar ik de boeken besteld heb.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (3)

Schrijf een brief naar de ombudsman, of je kunt hun nog altijd een mailtje sturen dat er iets niet bij klopte bij deze zelfstudieopleiding en dat je jou geld terug wilt of het over wilt doen, en als hun hier niet op in gaan dan kun je er altijd nog een rechtzaak van maken om je geld terug te krijgen, of om een heropleiding te kunnen doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dan kun je beter Kassa of Radar inschakelen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja maar ik denk ook dat zulke thuisstudieopleidingen een overheidsinstelling zijn want anders mogen ze niet zomaar een diploma/certificaat uitreiken aan de deelnemer(student), dus dan lijkt het mij(denk ik) sterk dat hun deels van de overheid zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@crea nou dat zal een probleem worden, kassa of radar nemen het alleen in behandeling als er meerdere mensen zijn met hetzelfde probleem, dus bijvoorbeeld 20 mensen klagen om een telecombedrijf, pas dan doen ze er iets mee, niet speciaal omdat een persoon ze mailt erover.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het spijt me Arcana, maar je haalt een paar dingen door elkaar. In de eerste plaats gaat het hier niet over een klacht, maar over een bezwaar. VS is het niet eens met een genomen beslissing. Dan moet er bezwaar worden aangetekend; de ombudsman is er voor klachten. Daarbij, zoals Bazzz al zegt: de ombudsman is er voor klachten over overheidsinstellingen. Een onderwijsinstelling kán semi-overheid zijn, maar is geen overheid. Daar komt bij dat de ombudsman alleen ingeschakeld kan worden wanneer er al gebruik gemaakt is van de officiële klachtenprocedure van de overheidsinstelling zelf, als je dus te maken zou hebben met een overheidsinstelling, en met een klachtenprocedure ipv een bezwaarprocedure. Maar in deze situatie kan de nationale ombudsman iemand niet helpen. Een TV-programma lijkt me ook niet aangewezen trouwens, ik neem aan dat er gewoon een officiële bezwaarprocedure is, waarna eventueel nog beroep ingesteld kan worden. De media inschakelen in plaats van de daarvoor aangewezen procedure in te gaan, vind ik persoonlijk nogal vergezocht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Beste Lies. Een bezwaar tegen de uitslag van het examen heeft in deze totaal geen zin, VS voldoet niet aan de door de overheid gestelde eisen, het bezwaar zal direct ongegrond verklaart worden.
Een onderwijsinstelling hoort een onafhankelijke commissie hebben voor studenten die beroep aantekenen tegen een beslissing omtrent het examen. Dat moet binnen een termijn van zes weken. Jij bent het niet eens met een beslissing, het gaat dus niet om een klacht, maar om een bezwaar of beroep. Als je daadwerkelijk verouderde boeken hebt gekregen terwijl het examen gebaseerd is op nieuwere boeken, en jij dit niet kon weten, lijkt het mij dat je en hele goede grond hebt om bezwaar of beroep aan te tekenen.

Als het niet gaat om een officiële onderwijsinstelling maar meer om een losse cursus, ga ik er vanuit dat de instelling een eigen bezwaarprocedure kent. Informeer bij de instelling, of kijk op de website of in een studiegids wat je hierover kunt vinden. Elke zichzelf respecterende instelling heeft een onafhankelijke bezwaar- en/of klachtencommissie. Voor veel instellingen is dit ook verplicht, zoals dus voor in elk geval een instelling voor middelbaar beroepsonderwijs, of voor hoger of wetenschappelijk onderwijs.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ lies weer een duidelijk antwoord
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een examen is een vastgestelde test waarin doelen die door de overheid zijn gesteld bereikt dienen te zijn, dat een kandidaat de verkeerde lasstof heeft gekregen is niet het probleem van de examencommissie, de examencommissie mag alleen oordelen of het examen op de juiste wijze is afgenomen en de kandidaat op de juiste wijze deelneemt aan het examen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar wanneer er een nieuw tentamen is afgenomen terwijl de oude boeken nog in gebruik waren, is in feite het verkeerde examen afgenomen. Ik neem aan dat elke universiteit regelmatig het curriculum aanpast of vakken vernieuwt. Bij 'mijn' universiteit heeft een oude versie van dat vak dan een uitloopdatum, zodat er altijd een stuk overlap is waarin studenten zowel versie X als versie Y van vak Z kunnen volgen en ook voor beide versies examen kunnen afleggen. Wanneer dan iemand versie X deed en het examen van versie Y krijgt voorgelegd, lijkt mij dat wel degelijk een zaak van de examencommissie. Wanneer het ligt aan voorlichting vanuit de onderwijsinstelling of aan iets anders, heb je inderdaad gelijk en is een bezwaar tegen de examenuitslag niet de juiste weg.
Om je gelijk te halen heb je een hele lange adem nodig, de "oude" boeken en de examen opgave.

Als eerste dien je een klacht neer te leggen bij de klachtencommissie van de onderwijsinstelling.

Daarna kan je verdere stappen ondernemen naar de regionale klachtencommissie om uiteindelijk bij het ministerie van onderwijs te eindigen.

Je kunt ook direct naar de landelijke commissie je klacht sturen:

Landelijke klachtencommissie voor openbaar en algemeen toegankelijk onderwijs (lgc-lkc)

Gebouw "Woudstede"
Zwarte Woud 2
Postbus 85191
3508 AD Utrecht
Tel: (030) 280 95 90
Fax: (030) 280 95 91
E-mail: info@onderwijsgeschillen.nl
Internet: www.onderwijsgeschillen.nl

Stuur dan ook meteen een kopie van de klacht naar de onderwijsinspectie, deze ziet er op toe dat de klacht netjes afgehandeld wordt.