Mag je een rood stoplicht omzeilen via blokmarkering?

Op de N225 nabij station Driebergen Zeist heb je de oprit naar de A12. Rechtsaf richting Den Haag en links onder het viaduct door naar Arnhem.

Nu staat er voor het viaduct een stoplicht voor linksaf. En onder het viaduct staat er nog een voor linksaf. Die hele linker baan word afgescheiden met blokmarkering van de twee rechtdoor gaande banen.

Het eerste stoplicht voor links staat altijd op rood en de twee voor rechtdoor op groen. Mag je dan rechtdoor gaan het rode licht voorbij en dan alsnog naar links gaan zodat je voor het tweede stoplicht uitkomt?

Ik probeer een tekening bij te voegen.

Toegevoegd na 4 minuten:
https://www.dropbox.com/s/mtshcsr38obl1ej/20160226_191104.jpg?dl=0

8 jaar geleden
in: Wetgeving
1.1K
Antoni
8 jaar geleden
Waarom staan hier überhaupt stoplichten als er helemaal geen kruisende wegen zijn? Of heb je voor de leesbaarheid de tekening beperkt gehouden?
Bordensteker
8 jaar geleden
https://www.google.com/maps/@52.0615694,5.2660195,3a,75y,113.55h,80.69t/data=!3m6!1e1!3m4!1shkVoIodb2vt9msK0-qxQFQ!2e0!7i13312!8i6656
Bordensteker
8 jaar geleden
Op die hierboven vermelde Google Maps Streetview foto zie je zelfs dat de twee rechtdoorstroken al groen hebben terwijl de laatste auto’s die links vanuit Arnhem gekomen zijn nog bezig zijn vanaf de snelwegafrit linksaf onder de snelweg door Driebergen in te draaien. Daar helpt geen rood voor alleen de linksaffers tegen. En op de foto van de volgende link zie je een ander moment van kennelijk nét na het groen worden, nu voor de mensen die komende vanaf het station de snelweg óp willen richting Arnhem:
http://www.panoramio.com/photo/95728633?source=wapi&referrer=kh.google.com
HeerVoldemort
8 jaar geleden
@Antoni ja ik heb de tekening inderdaad beperkt gehouden.
HeerVoldemort
8 jaar geleden
@Bordensteker ik vermoed dat op de eerste foto diegene die van de A12 komt door rood is gegaan.

Antwoorden (1)

Ik zeg: ja

Er is sprake van voorsorteervakken. Zolang er geen doorgetrokken streep is, mag je nog wisselen van strook. De wegbeheerder had er beter aan gedaan om na dat eerste verkeerslicht voor linksaf de blokken te vervangen door een doorgetrokken streep.

Toegevoegd na 11 minuten:
Overigens kan het 'omzeilen' van dat eerste rode licht voor linksaf wel een gevaarlijke situatie opleveren. Op de linkerstrook voor rechtdoor wordt vaak harder gereden dan op de rechter. Als iemand pas na dat eerste verkeerslicht voor linksaf besluit van strook te wisselen, zal hij al op de rechtdoorstrook snelheid moeten minderen omdat het maar een erg kort stuk is tot de bocht linksaf. Het is twijfelachtig of het achteropkomende verkeer daarop rekent. Dat gaat ervanuit dat iedereen "netjes" voorsorteert op de plaats waar het hoort.
Computoon