Hoe moet ik de rusttijden lezen van de Arbeidstijdenwet?

In de arbeidstijdenwet (artikel 5:5) staat:
2. De werkgever organiseert de arbeid zodanig, dat de werknemer van 18 jaar of ouder een onafgebroken rusttijd heeft van ten minste:

a. 36 uren in elke aaneengesloten periode van 7 maal 24 uren, of

b. 72 uren in elke aaneengesloten periode van 14 maal 24 uren, welke rusttijd kan worden gesplitst in onafgebroken rustperioden van elk ten minste 32 uren.
****************************************************************
Als Ik heb het ene weekeinde tussen 2 diensten 33 uur rust. Heb ik dan het volgende weekeinde 72 uur - 33 uur= 39 uur minimaal rust of recht op maar 32 uur?

8 jaar geleden
in: Wetgeving
1.1K

Het beste antwoord

Dan heb je volgens dit artikel recht op 72-33= 39 uur.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
inderdaad iHave. In twee weken moet je minimaal 72 uur rust hebben, met perioden van minimaal 32 uur. Dus 32 en 40 uur, of 33 en 39 zoals hier in het voorbeeld, of andere combi's, zolang ze samen maar 72 uur maken.
Castle
8 jaar geleden
Dank je wel.