Mag een school een kind naar huis sturen als er bij dat kind hoofdluis geconstateerd is? Het kind werd niet meer in de klas toegelaten.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
4.5K

Antwoorden (6)

Ja dat mag om te voorkomen dat andere kinderen ook hoofdluis krijgen.
ronron1212
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ helemaal waar
Ja, het is de plicht van school om andere kinderen te beschermen. En luis stapt makkelijk over van het ene naar het andere kind.

ps Ze mogen ook kinderen met andere overdraagbare ziekten naar huis sturen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad, zoals waterpokken, krentenbaard..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ helemaal waar
Jazeker mag dat ; het kind is namelijk dan een bron van besmetting, en die wil je NIET in de klas hebben, want voor je het weet loopt iedereen te krabben.

De bedoeling is dat het kind thuis onmiddellijk goed behandeld wordt ,goed gekamt, schone kleding en jas aan, en dan kan het weer naar school. Meestal is dat de volgende dag, want er gaat wel even tijd in zitten. En dan moet moet je zeker twee weken dagelijks blijven kammen om zeker te weten dat de besmetting niet net zo hard weer opnieuw begint, want dan BLIJVEN ze je kind naar huis sturen, tenminste, als ze de nacontroles trouw uitvoeren. Juist daar gaat het vaak mis, en heb je soms hele epidemieën van hoofdluis in een groep. Goed in de gaten houden dus.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volstrekt onterechte minnen.
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ach ja, ze zijn weer ' on a roll' vandaag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
'k zag het.
Vandaag voor het eerst in enkele dagen weer eens een antwoord gegeven, direct een actieve minnaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ prima antwoord niets mis mee..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
prima antwoord +, ook wordt vaak het beddengoed en de knuffels en autobekleding vergeten te reinigen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je elke dag twee keer kamt hoeft het reinigen niet. Het reinigen van beddegoed, kleding en knuffels heeft nooit zijn effectiviteit bewezen bij het bestrijden van hoofdluis. De enige echte goede remedie is kammen, kammen, kammen, kammen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zal meteen even een link van de ggd toevoegen waarin dat ook staat. Anders geloofd niemand mij toch.
http://www.ggdlimburgnoord.nl/
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deze dus
http://www.ggdlimburgnoord.nl/GGD_NML_C01/showmoduleitem.asp?comid=1&modid=158&sessionid=7349927604678858952121084147&crumbsearch=1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Haelenaar : daar ben ik het 100 % mee eens, Al dat gif kun je weglaten, al die extra moeite ook, als je maar twee weken lang trouw dagelijks (elke morgen + avond) blijft kammen. Dat is uiteindelijk de enige echt effectieve methode. Maarja, ik heb NU al genoeg minnetjes van de 'zohebikhetooitgeleerdduszohoorthet'-maffia (ook op een paar andere vragen trouwens), dat ik daar maar even mee uitkijk....... Zie ook bijvoorbeeld hier :
http://www.goeievraag.nl/vraag/school-hoofdluis-geconstateerd-methode-voorkomen.20774
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Precies. Ik heb 3 elektrische kammen thuis, want mijn kids en de school hebben er ook lang last van gehad. Maar ze zijn gewoon weg na een aantal weken. Alleen de herbesnetting is dan vervelend. Vooral als andere ouders er niet zoveel aandacht aan besteden. Maar daar kun je helaas niks aan doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ Er is in maart 2011 een nieuw hoofdluizenprotocol van het RIVM uitgebracht waarin de draconische wasmaatregelen sterk teruggedraaid zijn. http://www.ggdregiotwente.nl/nieuws/877
Jazeker, ik ben zelf ook leerkracht basisonderwijs en een kind dat luizen heeft mag de klas niet in.
Dit is om te voorkomen dat de andere kinderen (in dezelfde klas of zelfs uit een andere klas) ook luizen krijgen.
Stel het kind is aan het spelen op het schoolplein met iemand uit een andere klas en de luizen springen over naar dat kind.. Dat gaat zo snel, voor je het weet zit heel de school onder luizen, ok misschien een beetje overdreven maar het doorgeven gaat erg snel.
De leerkracht zelf kan het immers ook overkrijgen!

Toegevoegd na 20 minuten:
-ook.. hoe kom ik daar toch bij? 'ook' leerkracht ..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Idd een +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
vlooien springen, luizen lopen...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wel een plus waard
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Denk jij hierbij dan ook aan het gevoel van het kind? Je kunt wel stellen dat het praktisch beter is, en dat ben ik ook met je eens, uiteraard.
Maar asociaal vind ik het wel als je tegen een kind zeg: 'ga jij maar naar huis".
Beter is het om een kind een brief mee te geven, of om de ouders te bellen.
Ik vind het een gevoelige kwestie en nodigt uit te pestgedrag als het een beetje tegenzit. Brrrr, eng vind ik dit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een dikke - dus van mij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou ja zeg, het is een regel op ALLE scholen.. Op ELKE school word het kind naar huis gestuurd, dit is niet iets wat ik verzonnen heb!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voortaan de vraag beter lezen! Ik heb gewoon antwoord gegeven op de vraag die gesteld is!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben het volstrekt niet met je eens. En ja, ik heb de vraag goed gelezen én begrepen. (jammer dat je niet tegen kritiek kan)
Ik weet niet waar jij het verhaal vandaan haalt dat op ELKE school kinderen met hoofdluis naar huis worden gestuurd, maar dat is volstrekt NIET WAAR.
Hier worden kinderen NIET naar huis gestuurd. En ja, deze scholen hebben hoofdluis onder controle. Dus de manier van handelen waar jij het over hebt is volstrekt onnodig maar bovenal narcistisch.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@lotte, ik denk dat in de meeste gevallen echt wel discreet met zulke gevallen om wordt gegaan. Ze zullen heus niet voor de klas zeggen, he pietje, jij moet naar huis, want jij hebt luizen.
Ik zou liever hebben dat mijn kind naar huis wordt gestuurd, bijv omdat ze zogenaamd niet zo lekker is. Dan dat ze op school blijft en kinderen merken dat ze luizen van het kind gekregen hebben. Dan gaan ze zeker pesten!
Misschien mag het, maar geen van de scholen waar mijn kinderen ooit op gezeten hebben of zitten doet dat. Als men daarmee zou beginnen zou de reactie heel simpel zijn: geen toestemming meer tot controle.
Het voorkomen van hoofdluis is zeker bij kleine kinderen erg lastig. Ze spelen te veel met elkaar, zitten te veel aan elkaar en hebben nog niet echt de discipline om jassen [sjaals, mutsen etc] consequent uit elkaar te houden.
Het verhelpen van hoofdluis is weliswaar bewerkelijk maar wij hebben nog nooit gif hoeven gebruiken. Gewoon 1 tot 2 keer per dag met de netenkam kammen, beddengoed, knuffels, jassen en hoofddeksels reinigen en binnen 2 weken is het over.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zolang iedereen zich aan die richtlijnen houdt is er weinig aan de hand.
Als een ouder(paar) het laat afweten is het probleem bijna onoplosbaar en zit er weinig anders op dan het betreffende kind naar huis te sturen tot de hoofdluis verholpen is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Onterecht van al die minnen want je hebt gelijk met je relativering. Kammen is echt de beste en eerst aangewezen methode om hoofdluis te elimineren. Voorlichting daarover, en daar kan de GGD voor zorgen, is altijd een betere optie dan kinderen van school sturen. Compensatieplus!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ach zal wel onbekendheid met het onderwerp zijn dat mensen doet minnen.
Apropos 'onoplosbaar'..: luizenkappen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sorry, maar ik ben het er niet mee eens. Als bekend is dat een kind hoofdluis heeft, dan is het in mijn ogen beter om die naar huis te sturen, voordat je de hele school of klas er mee besmet. Je zadelt andere mensen met kosten op, die jij kunt voorkomen. Dan kan je wel zeggen met een kam gaat het wel weer weg, maar zo blijf je de plaag wel in stand houden want de kinderen gaan elkaar iedere x weer besmetten. Ik zou meteen spul tegen luizen kopen om er snel vanaf te zijn en de kinderen zo kort mogelijk met die jeuk rond te laten lopen. Mijn kind (die ik niet heb, maar als voorbeeld) kan (als die weg gestuurd zou zijn) dan snel weer naar school.
Maar als ze op school blijven en kind van de buurman gebruikt dat niet en gebruikt alleen een kam, die besmet mijn kind dan weer. Ik zelf stuur klanten meteen weg als ik zie dat iemand luizen heeft. Geld terug en snel weg! Gelukkig zie het bijna nooit meer!
In belgië krijgt het kind een briefje mee naar huis met inderdaad het voorstel om het kind thuis te hoiuden tot de luizen weg zijn en men doet er ook een briefje bij wat de ouder kan doen om de luizen te behandelen. Het kind mag niet naar school om te vermijden dat de andere kinderen ook hoofdluizen gaan krijgen. Het is natuurlijk zo dat een school dat op een informatieve en vriendelijke manier moet doen en niet vanuit een bestraffende houding want het kind zelf kan er waarschijnlijk niks aan doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
en heel discreet lijkt mij. Ik vind dit de beste oplossing.