Hoeveel jaar krijg cell straf als je iemand vermoord i.v.m zelfverdediging?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
27.6K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De twee sluiten elkaar uit: moord is met voorbedachte rade, zelfverdediging kan niet met voorbedachte rade zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je begrijpt het toch of niet?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Idd, ik denk dat hij 'doden' bedoeld
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Moord kan ook zonder voorbedachten rade, bijvoorbeeld als dat je enige manier van overleven is, dan noem je het zelfverdediging. Maar je vermoord wel degelijk iemand....

Het beste antwoord

Dat kan niemand weten, alleen de rechter.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Dat ligt aan hoe. misschien 1 jaar (2/3) Maarja als je eerst de armen dan benen dan andere delen... dat gaat al langer worden. (Bijv. met pistool dan ben je ook schuldig voor wapenbezit)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha waarom de vraag? Als het goed is krijg je 10 dagen tot 1 jaar, aangezien je in dit land soms zelfs 1 jaar krijgt voor een gewone moord. Krijg je voor zelfverdediging vast minder maar dan moeten er echt hele harde bewijzen zijn dat het zelfverdediging was!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt ook zomaar vrijuit gaan. Dat hangt helemaal van de situatie af (en van de rechter, advocaten etc).

Als iemand op jou schiet en jij gooit als reactie daarop bijvoorbeeld een kast ophem, die zodat hij sterft... tsja, dat had de rechter ook gedaan. Compleet afhankelijk van de situatie dus.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als het echt zelfverdediging is, ga je vrijuit.
Zo simpel is dat.
Zelf verdediging moet wel wat aan regels voldoen. Iemand in de rug schieten bv is geen zelfverdediging.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gewoon noodweer of noodweer exces: vrijuit
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eens met dit antwoord. Ik ga er van uit dat je geen strafblad hebt. Je kunt het gooien op noodweer of noodweerexces. Bij de laatste ben je volgens de wet wel over de schreef gegaan maar kon je daar niets aan doen. Reken dan maar op een taakstraf van maximaal 240 uur. Is het noodweer dan wordt je vrijgesproken. Het is wel mogelijk dat je naar de gevangenis moet tot de rechtszaak dient, voor een aantal dagen, weken of maximaal 6 maanden maanden, dat hangt af van de eis van het OM, deze worden in mindering gebracht bij de strafmaat of bij vrijspraak krijg je een dagvergoeding.
Moord is iemand ombrengen met voorbedachte rade. Dat komt dus nauwelijks voor als iemand uit zelfverdediging handelt. (Behalve dan de moeder die bang is dat haar ex haar kinderen wat aandoet en hij haar jarenlang mishandeld heeft, die een pistool koopt en hem neerschiet). Dan houdt de rechter rekening mee bij het bepalen van de strafmaat en die zal dan zelden tot nooit de maximale straf opleggen.

Als je trouwens het geval bedoelt waarin iemand echt puur uit zelfverdediging iemand doodt (dus doodslag, geen voorbedachte rade, dus geen moord); dan kan de rechter je vrijspreken als bewezen kan worden verklaard dat je handelde uit noodweer. Het verdedigen van jezelf moet in dat geval wel proportioneel zijn (je mag niet iemand neerschieten als die je een stoot in je maag geeft) en het moet voldoen aan de subsidiariteitseis, dat wil zeggen dat je geen ander lichter middel had kunnen gebruiken of had kunnen wegrennen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is dan geen moord...
Bij noodweer (noodweer exces) ben je geheel vrij van straf.

Als iemand je aanvalt en / of zodanig bedreigd dat je zelf vreest voor je leven zul je derhalve straf vrij zijn.
Voorwaarde: Je mag zelf geen enkele provocatie hebben gedaan richting je aanvaller zoals beledigingen, uitdage etc. Daarnaast kan de bewijslast ook lastig zijn, je moet wel betrouwbare getuigen hebben die bevestigen dat je jezelf verdedigde, of je aanvaller al een lang strafblad van geweldszaken jegens derden.

Geeft iemand je een plaag tikje en je doodt hem/haar dan in een reactie dan kan je dood door schuld verwachten als aanklacht. Misschien doodslag als je door blijft gaan met slaan terwijl die persoon al niet meer in staat is je nog te bedreigen of zich zelf te verdedigen.
Dood door schuld zal 2-5 jaar zijn, doodslag 5-9 jaar.