Artikel over de uiterste verkoopdatum: winkel aansprakelijk bij voedselvergiftiging?

Vanochtend kocht ik geheel onvermoedend een pakje kipfilet. Thuis kwam ik er achter dat het al 3 dagen over de datum was. Dit gebeurt normaal gesproken nooit bij die supermarkt, dus het moet wel een vergissing zijn. Maar stel nu dat ik het niet gezien had en ziek was geworden? Zou de winkel dan aansprakelijk zijn geweest?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
8.3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ G.V....
vooral kip..je kan er toch goed ziek van worden...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad, goede vraag! Ik weet wel dat wanneer een product na het verstrijken van de houdbaarheidsdatum niet meer valt onder de verantwoordelijkheid van de fabrikant maar van de winkel. Ik vraag me echter wel af of je de winkel aansprakelijk kunt stellen, aangezien de datum die er op staat wél verstreken is.
paulus811
12 jaar geleden
Goeievraag. Overigens koop ik wel eens afbakbroodjes bij AH waar zelf vóór de tht datum al de schimmel op staat. Ben benieuwd wat er in dat geval geldig is als je het eet, maar niet van tevoren hebt opgemerkt.

Het beste antwoord

Nee, dat kan nooit, om de simpele reden dat het niet aan te tonen valt. Je kunt ook ziek zijn geworden van een pakje kipfilet, dat je 14 dagen eerder al had gekocht.

Je zou wel kans maken op een schadevergoeding als 100 mensen kipfilet hebben gekocht, en er allemaal ziek van zijn geworden. Want dan is de bewijsvoering veel eenvoudiger. Maar tegelijkertijd is dat ook theorie, want er liggen nooit zoveel pakjes kipfilet in de winkel die over de datum zijn, de meeste mensen zien het in de winkel al, en zij die het daar nog niet zagen, zien het thuis.

Je schrijft zelf al, dat het bijna nooit gebeurt. Supermarkten willen dit ook voorkomen, en Jumbo pakt het dan ook heel handig aan. De verouderde spullen verdwijnen vanzelf, want spullen met houdbaarheidsdatums van de dag zelf, mag je gratis meenemen. Overigens valt met een beetje googelen snel te ontdekken, dat inkoopbedrijven zoals Sligro in de algemene voorwaarden iedere aansprakelijkheid al uitsluiten voor wat betreft overschrijding van de THT-datum. Als er dus iemand aansprakelijk is, dan is het de supermarkt zelf.

Wel zou iemand, die echt tot het uiterste zou willen gaan, en er een hobby van maakt, om zoiets tot op de bodem uit te pluizen, een klacht kunnen indienen bij de voedsel en warenautoriteit. Want een supermarkt mag geen spullen verkopen die over de THT datum heen zijn. Zo'n supermarkt zou dan een waarschuwing kunnen krijgen, of als het steeds weer gebeurt, een boete. Maar ook dat is theorie, want een supermarkt laat het nooit zo ver komen. Niet alleen om gedonder met waarschuwingen of boetes te voorkomen, maar omdat het slecht is voor het imago van de supermarkt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"Je zou wel kans maken op een schadevergoeding als 100 mensen kipfilet hebben gekocht, en er allemaal ziek van zijn geworden." Dit strook toch niet met: Grondwet voor het Koninkrijk der Nederlanden van 24 augustus 1815 Artikel 1 Allen die zich in Nederland bevinden, worden in gelijke gevallen gelijk behandeld. Discriminatie wegens godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, ras, geslacht of op welke grond dan ook, is niet toegestaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarschijnlijk wil jij per se in mijn antwoord lezen, dat 1 van die 100 mensen die ziek zijn geworden een schadevergoeding krijgen, en de 99 anderen niet. Natuurlijk krijgen dan alle "gevallen" dan een schadevergoeding, en zou dat niet zo zijn, dan lijkt het mij een tikkeltje overdreven om daar artikel 1 van de grondwet bij te halen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Neen Het verstoot al tegen artikel 1 als 100 mensen als ze ziek worden wel een kans lopen op een vergoeding maar als slechts 1 persoon ziek wordt deze totaal geen kans heeft. Bewijzen is tegenwoordig ook niet zo moeilijk, als dezelfde salmonella in het spijsverteringskanaal wordt aangetroffen al op het restant vlees (als er een restje is overgebleven) is het bewijs al rond.

Andere antwoorden (2)

Nee, want je had ook reeds in de winkel kunnen constateren dat de verkoopdatum verstreken was.
Het enige wat je kunt doen, is ze er op aanspreken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb ze meteen gebeld en gewaarschuwd, straks ligt hier het halve kerkdorp kotsend boven de pot, en natuurlijk krijg ik mijn kipje vergoed, maar ik vraag me eigenlijk af of het wettelijk nog wel in het schap had mogen liggen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wettelijk natuurlijk niet. De regel is volgens mij met kip, dat alleen de datum van morgen er nog in mag liggen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het consumentenrecht zegt toch iets anders moolkeesje; Het consumentenrecht zegt dat alles wat door een bedrijf aan een particulier wordt aangeboden dient te voldoen aan de gestelde verwachtingen, dat is in deze zeer zeker niet het geval.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik geef dan ook antwoord vanuit mijn (beperkte) kennis in deze, theo en pretendeer niet de wijsheid in pacht te hebben.
Als jij er daadwerkelijk ziek van wordt en je kunt dan aan de hand van de kassabon nog aantonen dat het komt van het kipfile dan kan je weldegelijk de winkel aansprakelijk stellen voor de gederfde inkomsten, of er uitgekeerd gaat worden durf ik niet te stellen, ook jij hebt de verantwoordelijkheid om na te gaan of het wel aan de gestelde eisen voldoet, mede de tijd tussen koop en nuttigen zal daarbij een grote rol gaan spelen.

Overigens zou een melding bij het nVWA niet verkeerd zijn, de winkelier heeft ook in deze de verantwoordelijkheid dat een dergelijk product niet meer in zijn winkel ligt.