Is er grond zonder eigenaar waar ik op kan wonen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
1.3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, dat kun je doen door zelf de eigenaar te worden.

Het beste antwoord

In Nederland is alle grond verkaveld, dat wilt zeggen dat er altijd wel iemand eigenaar van is. Jij kunt er gaan wonen mits er sprake is van een bouwkavel dat onder recht van opstal behoord. In dat geval mag jij op een stuk grond wonen en bouwen, zonder dat je eigenaar bent van de grond.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
teusvh
12 jaar geleden
"bouwkavel dat onder recht van opstal behoord"? Daar snap ik even niks van. Het onbezwaarde eigendomsrecht is het volste recht dat je kunt hebben op een stukje grond. Daarvan afgeleid zijn bijvoorbeeld pacht, recht van opstal en gebruiksrechten zoals recht van overpad. Bij een opstalrecht word je geen eigenaar van de grond, maar wordt de zgh. natrekking doorbroken. Natrekking wil zeggen dat alle bouwwerken, bomen etc. van rechtswege van de grondeigenaar zijn. Als opstaller ben je dus eigenaar van een gebouw op grond van een ander. Die noemen we dan: bloot eigenaar.

Andere antwoorden (2)

Nee. Er is geen grond waar niemand eigendom op claimt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, dat is niet mogelijk