Wanneer spreek je precies van huisvredebreuk?

Is dit bijvoorbeeld ook als iemand zonder dat je het weet bepaalde vertrekken van je huis betreedt zonder toestemming. Waarvan te verwachten is dat hier bezwaar tegen zou worden gemaakt. Of geldt dit alleen als iemand binnen treedt zonder toestemming en weigert te vertrekken.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
4.2K

Het beste antwoord

Dat staat in artikel 138 van het Wetboek van Strafrecht:
Hij/zij die in de woning of het besloten lokaal of erf, bij een ander in gebruik, wederrechtelijk binnendringt of, wederrechtelijk aldaar vertoevende, zich niet op de vordering van of vanwege de rechthebbende aanstonds verwijdert.
Hij/zij die zich de toegang heeft verschaft door middel van braak of inklimming, van valse sleutels, van een valse order of een vals kostuum, of die, zonder voorkennis van de rechthebbende en anders dan ten gevolge van vergissing binnengekomen, aldaar wordt aangetroffen in de voor de nachtrust bestemde tijd, wordt geacht te zijn binnengedrongen.

Dus het is huisvredebreuk als iemand jouw woning binnentreedt terwijl hij of zij daar geen recht op heeft en niet weggaat wanneer jij daarom vraagt. En ook als iemand inbreekt, met een valse sleutel binnenkomt, of verkleed als iemand die beroepshalve wel recht zou hebben om binnen te mogen komen.
Maar iemand die recht heeft om in jouw huis te zijn pleegt geen huisvredebreuk door in een kamer te komen waar jij niet wilt dat hij of zij komt. Dan had je die deur af moeten sluiten.
Amadea
11 jaar geleden
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Duidelijk, en volledig +

Andere antwoorden (1)

Onder huisvredebreuk wordt verstaan het binnendringen van een woning of besloten lokaal (bijvoorbeeld een winkel of horecabedrijf) of erf of daarin verblijven zonder de toestemming en tegen de wil van de eigenaar of gebruiker. Huisvredebreuk is in Nederland een misdrijf dat strafbaar is gesteld in het Wetboek van Strafrecht onder artikel 138 Sr en valt in een specifieke categorie misdrijven