Mag ik een afbeelding op mijn site gebruiken als ik hem bewerkt heb?

Ik weet dat er normaal (meestal) auteursrechten van toepassing zijn op afbeeldingen vanuit Google. Maar wat nou als ik een plaatje dusdanig bewerk dat het plaatje er minder op lijkt. Mag ik het dan wel gebruiken voor mijn website zonder dat ik aansprakelijk ben?

Zie de bijlage, dan zie je wat ik bedoel.

Picture for question
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Wetgeving
1.1K
crispy
4 jaar geleden
Het is nog steeds niet jouw plaatje... en het is zeker nog herkenbaar als je deze bewerking er op los laat.
Pieterke
4 jaar geleden
Jouw plaatje lijkt nog sprekend op het oorspronkelijke plaatje.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Allebei geen antwoord op de vraag...
crispy
4 jaar geleden
@DanielK: Klopt, het zijn allebei geen antwoorden. Maar daarom staan ze ook niet bij antwoorden, maar bij reacties.
En dan nog iets: waarom plaats je dit in de categorie 'goeievraag'? Dit heeft toch niets met goeievraag te maken? Dit hoort in de categorie Wetgeving.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Omdat ik dit platform zelden gebruik. Ik ken niet alle mogelijkheden binnen dit platform
Pieterke
4 jaar geleden
@DanielK: Klik op Informatie in de blauwe balk bovenaan en scroll naar huisregels startpagina goeie vraag dan zie je wat wel en niet mag.

Antwoorden (1)

Nee, behalve als je toestemming hebt van de rechthebbende. Een plaatje bewerken met een filtertje is niet een methode om onder auteursrecht uit te komen. Vergelijk het met muziek, een melodie van een gitaarnummer, is niet opeens niet meer te claimen als je de melodie een octaaf hoger speel op een piano.

Ook als je de foto zelf na zou tekenen zou je in principe al auteursrecht kunnen schenden:
https://www.mestmag.nl/kunst-en-hergebruik-hoe-zit-auteursrecht/
"
OUD EN NIEUW WERK
Het is aannemelijk om na bovenstaande gelezen te hebben, te denken dat het voor kunstenaars moeilijk is om verwijzend werk te maken waarin ander werk wordt gebruikt. Maar iedereen die zich enigszins in kunst verdiept, weet dat kunstenaars regelmatig van alles kopiëren of andere werken herkenbaar in hun eigen kunst verwerken. Heel veel kunstenaars zijn juridisch gezien eigenlijk niet correct bezig. Wat zou een rechter bijvoorbeeld zeggen over het werk van Marlene Dumas die erom bekend staat dat ze vaak direct van foto’s naschildert? De zaak Van Giel/Tuymans is inmiddels ook berucht. Luc Tuymans had een schilderij gemaakt dat bijna één op één leek op een foto van Katrijn van Giel. Van Giel dagvaardde Tuymans vervolgens wegens inbreuk op haar rechten. De uitspraak van de rechter viel in het nadeel van de (na)schilder uit. Deze uitspraak deed nogal wat stof opwaaien in de kunstwereld. Werk overnemen of namaken voor je eigen kunst is dus niet risicoloos
"

En dan is wat jij voorstelt natuurlijk nog duidelijker geen origineel werk maken.
LeonardN