Hoe hang je de Nederlandse vlag verticaal op?

Mag dit (officieel)? Zo ja: rood links, of rood rechts?

Op http://www.minbzk.nl/actueel?ActItmIdt=11867 vind ik een vlaginstructie maar daar staat niet eens vermeld dat rood boven moet bij horizontaal ophangen.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wetgeving
7.7K

Het beste antwoord

Vlaggen mag je, in tegenstelling tot wat velen denken, wel verticaal hangen. In de praktijk zal het dan gaan om een wimpel (die smaller is dan een normale vlag).

Als je via Google Afbeeldingen zoekt op "Nederlandse vlag" vind je o.a. het bijgaande plaatje. Ik ga er van uit dat men op deze manier de vlag (wimpel) mag ophangen, maar dat weet ik niet helemaal zeker. Tenminste één gemeentelijke website, die van Emmen, gebruikt hetzelfde plaatje.

Misschien kan je, om helemaal zeker te zijn, informeren bij het Ministerie van Binnenlandse Zaken. Dan kunnen de ambtenaren van het ministerie meteen de vlaginstructie aanpassen, die ze, volgens jou, toch al zouden moeten uitbreiden!
Antoni
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Nee. Een vlag heeft een bepaalde orientatie en wordt dus niet vertikaal gehangen. Als je dat wel doet, ga je toch een franse vlag tonen/
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Neem een franse vlag en hang die verticaal op!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Antoni
2 jaar geleden
Als je de Franse vlag verticaal ophangt, dan krijg je als het ware een smalle Nederlandse vlag te zien. Dus het voorstel van dit antwoord levert niet op wat de vraagsteller wil bereiken.
Kijk eens of je ergens op you tube filmpjes kan vinden van medailleceremonies met Nederlanders op het podium (van de Olympische spelen ofzo). Daar wordt de Nederlandse vlag vaak verticaal opgehangen en kan je dus zien hoe dat gebeurt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die BigFurryMonster;

Misschien makkelijk om te onthouden; de kleuren horen te hangen zoals je leest; van onder naar boven en van links naar rechts.

Toegevoegd na 38 seconden:
Herstel; van boven naar onder natuurlijk.
[gaat zich diep schamen]
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je naar de voorkant van de vlag kijkt, hoort rood links en blauw rechts. (Bekijk je de de vlag vanaf de achterkant dan is alles in spiegelbeeld.)