Over de kop door hond; wie is aansprakelijk?

Vandaag staat een bericht in de Telegraaf dat een auto moest uitwijken voor een overstekende hond. Auto ligt helemaal in elkaar. Ik vroeg mij eigenlijk af wie hier nu aansprakelijk is. Volgens mij had de bestuurster gewoon moeten doorrijden.

http://www.telegraaf.nl/binnenland/11200538/__Over_de_kop_door_hond__.html

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

In artikel 6:179 van het Burgerlijk Wetboek is geregeld dat de bezitter van een dier aansprakelijk is voor de door het dier aangerichte schade. Dit houdt dus in dat de bezitter van de hond aansprakelijk is voor de schade van de auto.

Wellicht was het beter geweest als de bestuurder doorgereden was, dan was de schade minder geweest. De schade blijft dan ook echter ten laste van de bezitter van de hond komen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja doorrijden had gekund maar veel mensen zitten er dan wel mee dat ze een dier hebben gedood (ook al is het niet hun schuld)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat klopt, maar ik ga hiermee in op wat de vraagsteller schrijft. Geschreven wordt namelijk: "Volgens mij had de bestuurster gewoon moeten doorrijden". In dit geval had dat qua hoeveelheid schade aan de auto beter geweest, hiermee is echter niets gezegd over het schuldgevoel dat de bestuurder zou hebben. Het is een normale menselijke reactie om uit te wijken of vol te remmen, soms met alle gevolgen van dien. Dit maakt het antwoord op mijn vraag niet anders, de schade dient gedragen te worden door de bezitter van de hond.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord.

Andere antwoorden (1)

de eigenaar van de hond is verantwoordelijk voor de schade die al dan niet indirect door de hond veroorzaakt is.
Rieneke1