Wat kunnen de consequenties zijn als je een ruitje in de voordeur inslaat bij je buren?

De zaak is nu in behandeling bij het OM en vannacht heeft hij vastgezeten op het bureau. Naast dat hij de schade moet betalen, kan hij nog een boete krijgen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (2)

Ja daar kan zeker nog een boete bovenop komen, dit valt onder opzettelijke vernieling, vandalisme, als het een ongeluk was, had hij tenslotte niet vastgezeten, daar bovenop zal hij zijn excuses aan moeten bieden aan de buren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Sinds wanneer is het verplicht om je excuses aan te bieden? Niemand is daartoe verplicht...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waar staat verplicht?, de rechter zal ook proberen de sfeer tussen de buren te verbeteren en daarom de verdachte er toe aanzetten zijn excuses aan te bieden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
"Daar bovenop zal hij zijn excuses aan moeten(!) bieden aan de buren." Dat impliceert dat het verplicht is, dat is het dus niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In mijn reactie heb ik antwoord gegeven op je vraag, dit uit eigen ervaring, mijn toenmalige vriend heeft ooit de buitenlamp van de buren stuk gegooid, toen ze onenigheid hadden, hij kreeg een boete van 150 euro, met de mededeling dat dat was om ervan te leren en moest daarbij ook zijn excuses aanbieden aan de buren, om de relatie tussen hen, niet verder te doen verslechteren. Dit heeft hij met tegenzin gedaan, maar heeft de relatie tussen hen niet verbeterd.
AlphaLimaSierra
11 jaar geleden
natuurlijk wordt de relatie tussen twee buren niet verbeterd, als de ene buur met tegenzin niet welgemeende excuses overbrengt aan de andere buur. schijnheilig excuses aanbieden terwijl je er niks van meent, doet eerder een relatie verslechteren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, dat ben ik met je eens, hij heeft dit puur gedaan omdat de rechter daar de nadruk op gelegd had.
Op vernieling staat een maximale straf van 2 jaar hechtenis of een geldboete in de 4e categorie (maximaal 19,5 duizend euro).

Maar zo'n vaart zal het uiteraard niet lopen met een ruitje in de voordeur. In de tweede bron staat welke boete er was gegeven voor het inslaan van een autoruit: 160 euro.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik denk dat je het verhaal niet compleet verteld. Ik vermoed dat de persoon die de ruit insloeg dit deed uit agressie tegen de bewoners? In dit geval word het veel ernstiger genomen omdat er dan sprake is van (levens)bedreiging / aanval tot een persoon.