Mag je ongevraagd een gesprek opnemen ?

Ik had laatst een belangrijk gesprek, maar achteraf had ik het eigenlijk op willen nemen voor bewijs, want stel dat ik een advocaat eerdaags nodig heb heb ik totaal geen bewijs wat die persoon toen had gezegd dus heb ik geen poot om op te staan.

Maar nu hoor ik dat je nooit ongevraagd een gesprek mag opnemen.
En stel dat ik het wel had opgenomen en ik een advocaat nodig heb dan wordt het gesprek als ik die bv op had genomen niet als bewijs gebruikt en ben is het zelfs strafbaar.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
4K

Het beste antwoord

Er bestaan veel meningen en nog meer geruchten rond het opnemen van gesprekken. Bij twijfel heeft men het al snel over afluisteren en de strafbaarheid daarvan. Maar het is vrij simpel: het opnemen van een gesprek is niet strafbaar indien dit gebeurt in opdracht van een deelnemer aan het gesprek, of wanneer de deelnemer aan het gesprek dit doet. Tijdens een gesprek met een bezwaarverzekeringsarts bijvoorbeeld.

Men spreekt van afluisteren als het opnemen stiekem gebeurt, met behulp van verborgen opnameapparatuur en zonder dat een van de partijen daarvan op de hoogte is. Het is strafbaar om met een technisch hulpmiddel een gesprek af te luisteren dat in beslotenheid wordt gevoerd, anders dan in opdracht van een deelnemer aan dat gesprek. Dus zonder toestemming met je oor aan het sleutelgat gaan staan om meer te weten te komen over jouw of je collega’s promotievooruitzichten, is in principe strafbaar. Tenzij jouw collega heeft gevraagd om met je oor aan het sleutelgat te gaan staan.

Strafbaar is ook het met een technisch hulpmiddel opnemen van een gesprek dat in beslotenheid wordt gevoerd, zonder deelnemer aan dat gesprek te zijn en anders dan in opdracht van een deelnemer aan het gesprek. Als je in opdracht van je baas een gesprek van zijn secretaresse opneemt, om erachter te komen hoe zij over hem denkt, dan ben je strafbaar.

Dus in opdracht van een gesprekspartij mag wel degelijk opgenomen worden, mits dit voldoende duidelijk is gemaakt aan de andere deelnemers aan het gesprek. Van groot belang is hier dat je in opdracht van een gesprekspartij handelt (dit kan jijzelf natuurlijk ook zijn).
Amadea
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Voorafgaande aan het gesprek mededelen dat het gesprek wordt opgenomen, dan is er niks illegaals aan.
Deze mededeling uiteraard ook opnemen.......
jc54
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar als je al aan het opnemen tijdens de vraag ben je voor het antwoord toch ook illegaal bezig?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee hoor, dan kan die persoon die je aan de lijn hebt besluiten om het gesprek af te breken.
ongevraagd mag je geen gesprekken opnemen dit in verband met de privacy wetgeving

mocht je het wel doen dan kun je het niet als bewijs tegen iemand aandragen en word je hoogst waarschijnlijk zelf aangeklaagd
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misbruik van vertrouwen is strafbaar?
Nergens is bij wet verboden dat u uw gesprekken, waar u zelf als houder van de aansluiting aan deel neemt, niet zou mogen opnemen. Het gebruik maken van die gesprekken ligt wat anders. Tegen intern gebruik, bijvoorbeeld weergave of bevestiging van een gesprek, zal weinig bezwaar bestaan. U mag niet zomaar de opnamen zonder toestemming van de betrokkenen openbaar maken aan derden.

Nemop voert de dienst uit in uw opdracht en onder uw verantwoordelijkheid. U dient dus te handelen in overeenstemming met de voorschriften van de Wet Bescherming Persoonsgegevens (WBP) en andere hierop betrekking hebbende wetgeving.

De ontwikkelingen in telefoon- en data-integratie gaan momenteel razendsnel. Wij kunnen ons voorstellen dat de wetgeving daar in de toekomst op wordt aangepast.

Waar de wet wel duidelijk over is, is het afluisteren. Strafbaar is een gesprek opnemen (aftappen) dat niet voor u, mede voor u of voor diegene in wiens opdracht u handelt, bestemd is. Met andere woorden: gesprekken van derden opnemen zonder dat een van die partijen dit weet is strafbaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kort gesteld (Belgische wetgeving):
- opnemen door uzelf van een gesprek waar u aan deelneemt is niet strafbaar, ook al gebeurt dit zonder medeweten van de gesprekspartners. Of het als bewijsmateriaal aanvaard wordt, is uiteraard geen zekerheid.
- maar opgelet: dit geldt niet voor een telefoongesprek. Hiervoor geldt specifieke wetgeving.