Als ik een foto van en foto maak, heb ik dan de auteursrechten op mijn foto? (zie beschrijving)

Stel je voor: Mijn vriend maakt een foto van een huis en geeft mij geen rechten om de foto te gebruiken. Wat als ik een foto maak van zijn foto? Vervallen de auteursrechten dan?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, ook al maak je een foto van een foto van een foto.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar dan heb ik toch auteursrechten op MIJN foto? Hij mag hem dan toch niet van me afpakken?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een foto van een foto zou je kunnen vergelijken met een copie. En op een copie van iemand anders kan je geen rechten krijgen

Het beste antwoord

Je mag foto's fotograferen zo vaak als je wilt, zolang je dat maar voor eigen gebruik doet en ze dus niet openbaar maakt. Doe je wel dan schend je het auteursrecht.
Pieter2011
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar de foto is dan toch van mij? Ik heb de auteursrechten, dus ik mag er mee doen wat ik wil.
Pieter2011
12 jaar geleden
Nee, want op de foto die jij "kopieert" zit copyright. Wanneer je in je eigen handschrift een bestaand boek overschrijft, ben je ook niet daarmee ook niet de auteur van het boek geworden. Hetzelfde geldt voor een foto die jij van een foto maakt, of een beeld dat jij namaakt aan de hand van een bestaand beeld. Dat mag allemaal, alleen mag je het niet in de openbaarheid brengen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als ik een CD op een cassettebandje opneem ben ik ook niet de rechthebbende.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar wat als ik dan PRECIES dezelfde foto maak, met mijn eigen camera? Hoe kunnen zij dan zien of dat dit MIJN foto is, of een foto van een foto van iemand anders?
Pieter2011
12 jaar geleden
Daar zal vast wel jurisprudentie over zijn, maar ik ben daarvan niet op de hoogte. Op onderstaande site lees ik over auteursrecht: "Bij foto's ligt dit iets moeilijker. De vereiste originaliteit kan hier liggen in bijvoorbeeld de invalshoek, de compositie van het gefotografeerde, de belichting enzovoorts. In de praktijk blijkt dat de rechter al snel aanneemt dat er sprake is van een originele foto. Puur mechanisch tot stand gekomen foto's, zoals uit pasfotohokjes en beveiligingscamera's, zijn niet beschermd". Zie: http://www.iusmentis.com/auteursrecht/nl/foto/internet/#Auteursrechtopafbeeldingen
Pieter2011
12 jaar geleden
Hier nog wat aanvullende informatie:
http://www.iusmentis.com/auteursrecht/nl/foto/

Andere antwoorden (1)

Als jij geen recht hebt om de foto te gebruiken, mag je er ook geen foto van maken. Je hebt er dan geen recht op.