Mag een tandarts een product aanprijzen?

Vandaag bij de tandarts stond er een grote bak met proefmonsters Oral-B tandpasta op zijn werktafel, en na afloop kreeg ik er eentje mee, samen met een bon van de Etos voor 50% korting op een grote tube. Mag dat? Ik heb het geweigerd, en gezegd dat ik het een rare vermenging van gezondheid en commercie vind, maar dat kon de tandarts niet begrijpen. Ik neem aan (al heb ik dat niet gevraagd) dat Oral-B de tandartsen voor deze promotie betaalt, en als dat zo is voelt dat heel raar. Ik weet nu niet of de andere adviezen die de tandarts mij gaf vooral voor hem financieel gunstig zijn, of dat het zuiver om mijn gezondheid gaat. Overtreedt hij de regels?

Toegevoegd na 9 uur:
Van de tandarts kreeg ik ook een aantal punten mee waar mijn elektrische tandenborstel aan moet voldoen. Even gegoogled, en wat denk je? Ik kan alleen tandenborstels van Oral-B vinden die aan alle punten voldoen. Nu zit ik dus precies in de situatie die ik hierboven beschreef, namelijk dat ik niet weet wat de drijfveer van mijn tandarts is.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
3.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je ziet de wereld wat rooskleurig. Alles is commercieel, dus ook de tandarts.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is mij iets te gemakkelijk geredeneerd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar wel juist. Ik raad je een film aan waar je in een paar scènes kunt zien hoe bepaalde Bedrijven te werk gaan om klanten te werven. http://www.imdb.com/title/tt0758752/ Leuke film By The way!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oh, ik ken alle trucs, daar gaat het me niet om. Maar wie werkt in de gezondheidszorg moet zich aan bepaalde regels houden, juist om (de schijn van) belangenverstrengeling tegen te gaan. Ik dit vind ik wel op de grens (zie ook de uitbreiding bij mijn vraag).

Het beste antwoord

zolang het niet om recept geneesmiddelen gaat mag een tandarts reclame maken, dus tandpasta is geen probleem, bij geneesmiddelen zonder recept moet hij zich wel aan regels houden, hij heeft de proefverpakkingen gratis gekregen, maar dat wil niet zeggen dat hij ook een financiele vergoeding ontvangt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vind dat toch wel raar, want het gaat weliswaar niet om een geneesmiddel op recept, maar patienten zullen zeker belang hechten aan de woorden van een tandarts. Als die een bepaald merk aanbeveelt zal menig patient denken dat daar speciale stoffen in zitten die voor zijn mond nu nodig zijn. En dat het dus verkeerd is om toch een ander merk te nemen. Dat vind ik sneaky.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
daar heb je wel gelijk in, maar dat is onze wet nou eenmaal.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@mjn: Dus de tandarts mag geen enkel merk aanbevelen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@ElCapitan: Natuurlijk wel, als daar een uitleg bij is waarom een specifiek product voor mij beter is. De enige uitleg die ik kreeg was "dit is nieuw" en "veel mensen vinden dit een fijn product". Zie verder de uitbreiding bij mijn originele vraag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ook ik heb jaren terug zo'n Oral-B tandenborstel aangeschaft op advies van de mondhygiëniste, nu schijnt die ineens niet goed meer te zijn, maar een andere schaf ik niet aan, je bent niet verplicht die dingen aan te schaffen, dus ik laat ze maar kletsen.

Andere antwoorden (3)

Ja dit mag. Het is al bekend dat grote bedrijven geld geven aan tandartsen om hun producten aan te bevelen. Het zijn ook meestal goede producten dus dit schaadt je gezondheid niet. Ik had dit een tijdje geleden ook, toen kreeg ik ook 50% korting op mondwater van Parodontax. Ik zeg het wel zelf, het was een goed product, dus ben wel blij met zijn advies. Ondanks dat het ook goed was voor hem :p
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Iedere huisarts wordt door de pharmacie benaderd om hun geneesmiddel voor te schrijven. Dus tandpasta mag een tandarts zeker aanprijzen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Huisartsen moeten uiteraard op de hoogte zijn van wat er beschikbaar is, dus dat vind ik wel wat anders. En daar mag overigens ook niet alles.
Ja, natuurlijk mag dat.
Het zou dom zijn van die tandarts om een artikel aan te prijzen wat geen goed artikel is.
Het gebeurt bij heel veel zaken. Denk aan een kattenpension die proefpakketjes Royal Canin aan de klanten geeft of aan een winkel die van een bepaald artikel een proefdag houd.
Zo zijn er vele voorbeelden.
De tandarts zelf verdiend er waarschijnlijk niets aan. Kan natuurlijk wel zelf ook de kortingbon verzilveren.

De kracht van reclame........