hoe kan een incasso buro aan mijn adres gegevens komen ?

paar weken gelden een sms gekregen van een twijfelachtig incasso buro, CIB te rotterdam, omdat ik nog een rekening uit 2009...!! open zou hebben staan bij een videotheek in een plaats waar ik al een jaar of 4 niet meer woon.
videotheek heeft mij verder nooit benaderd, dus na wat boze - formele brieven naar het incasso buro niets meer van gehoord.

ik vraag mij echter af hoe zij aan mijn huidige adres gegevens zijn gekomen.

thxs-nussie

Toegevoegd na 2 uur:
bedankt voor de reacties,

voor alle duidelijkheid, ging om een bedrag van 160,00 euro, incasso buro heeft mij geen wettig / overtuigend bewijs kunnen tonen waar dit bedrag uit opgebouwd zou zijn.
alleen een geknutseld, gekopieerd verkleind, strookje met naam , 2 video's die ik gehuurd zou hebben.
post is 3 maanden door PTT post doorgestuurd, daarna nog een 9 maanden door nieuwe bewoners.
in die tijd is er dus niets schriftelijk, door de videotheek ondernomen.
heb al 15 jaar zelfde 06- nummer, waar zij ook nooit contact mee hebben opgenomen.
kortom, zij hebben geen huidig adres, het incasso buro inmiddels wel........... hoe?

M.b.t. CIB ; google even op CIB, zeer veel twijfelachtige incasso's, ze hebben het zelfs tot consumenten programma KASSA gehaald.
Brief papier, enveloppen, kortom huis stijl van CIB lijkt verdacht veel op dat van het CJIB.
er word gelijk gesommeerd binnen 5 dagen te betalen, om vervolgens te dreigen met incasso kosten, en melding BKR.

hoeveel mensen zouden er inmiddels wel in zijn getrapt...

thxs- nussie

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
1.5K

Het beste antwoord

Laat ze schriftelijk bewijs stukken overleggen van:
* dat deze opdracht is gegeven door de door hun genoemde opdrachtgever
* het voorval waarvoor ze incasseren
Waarbij je vermeld dat als je deze niet krijgt, of als deze gegevens niet correct zijn je per omgaande aangifte doet van (poging tot) afpersing.

En doe die aangifte dan ook als het niet blijkt te kloppen
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Je oorspronkelijke adres zal het incassobureau gekregen hebben van de videotheek. Vermoedelijk heeft de huidige bewoner je adres gegeven toen hij een brief kreeg van dat bureau. De gemeente geeft geen adressen door aan incassobureaus.

Toegevoegd na 16 minuten:
Overigens deel ik (op basis van hetgeen ik gezien heb op de site) niet je mening dat het om een 'twijfelachtig incassobureau" zou gaan. Die zijn er namelijk ook en werken bijvoorbeeld met brede lieden die twijfelachtige debiteuren intimiderend komen toespreken aan huis (wellicht nog met een vechthond bij zich). Iedereen kan zich 'incassobureau' noemen en het CIB oogt fatsoenljk. Er is niemand die het leuk vindt om een brief van een incassobureau te krijgen; dat is wat anders.

Verder vind ik dat men een zeer 'slimme' bedrijfsnaam heeft gekozen, want hij lijkt verdacht veel op CJIB, een uitvoeringsorganisatie van het Ministerie van Veiligheid en Justitie, die de afwerking van onder meer verkeersboetes regelt.
Computoon