Kan zijn familie mij het huis uit zetten als hij overlijdt

Wij wonen al ruim 30 jaar samen en hebben geen samenlevingscontract. We hebben een eigen huis met een hypotheek op beider naam. Als mijn man komt te overlijden kan zijn familie me dan het huis uit zetten of andere erfenis aanspraken maken.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
3.7K
Kimath
13 jaar geleden
Het huis is toch jouw eigendom? Daar heeft die familie dan toch niks mee te maken?
Ivana
13 jaar geleden
Als je geen samenlevingscontract hebt moet je echt oppassen. Misschien niet voor het huis omdat jullie hypotheek op beider naam staat, maar wel op al het andere wat zijn eigendom is. Als hij ergens een bankrekening heeft, dan komt dat te vervallen aan de erven. Dat ben jij dus niet in dit geval.
Ga naar een notaris en vraag advies. Het eerste consult bij een notaris is altijd gratis. Dan weet je meer en hoef je niet in angst te zitten. Vraag ook of je ingeval het huis ingedekt bent, want anders eisen ze ook nog het halve huis op. Dat zou je dan aan de erven moeten uitbetalen als je er in wilt blijven wonen. Als de bank jou voor zijn deel geen hypotheek wil verstrekken, kan je inderdaad vertrekken, als ze kwaad willen. (Dit alles uit ervaring)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je zou niet de eerste zijn die de familie van je overleden levenspartner moet uitkopen. En pas als het zo ver is leer je de (schoon)familie echt kennen, dus beter het zekere voor het onzekere genomen.
Trouwen is soms zo gek nog niet.

Antwoorden (5)

Nu jullie nog samen zijn, snel naar de notaris voor een testament of wat dan ook. Altijd dit soort dingen regelen voordat het te laat is!
Laat beschrijven wie de erfgenaam is of welke afspraken jullie ook maar willen binnen het kader van het mogelijke binnen de wetgeving.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wanneer u samen een woning koopt, dan is het in de meeste gevallen zo dat de ongehuwd samenwoners ieder voor de helft eigenaar worden van de woning. De hypotheeklasten worden dan evenredig verdeeld over beide partners.

Tip: sluit als u niet getrouwd bent een samenlevingscontract af. Hiermee regelt u de gezamenlijke huishouding. Geef bij uw werkgever ook uw partner op voor het nabestaandenpensioen.

Bent u samen eigenaar van de woning, dan is het verstandig om een verblijvingsbeding in het samenlevingscontract op te nemen. Daarmee delen de partners elkaar hun aandeel in de woning toe bij overlijden. Zo voorkomt u dat u bij overlijden van uw partner uit de woning kunt worden gezet door de andere erfgenamen. Als u wilt dat op het gebied van erfrecht alles goed is geregeld, sluit dan een testament af.

Wat als de één meer eigen middelen bij de aankoop van het huis inbrengt dan de ander? Hoe wordt dit verrekend als u toch weer uit elkaar gaat? Er zijn twee mogelijkheden om dit op te lossen:

U kunt ervoor kiezen om het verschil in inbreng in de eigendomsverhouding te laten uitkomen, zodat niet ieder voor de helft eigenaar wordt, maar in een andere verhouding.
U kunt het door u méér dan uw partner in het huis geïnvesteerde bedrag in een samenlevingscontract vastleggen.

Tip: Als u samen een huis koopt, is het verstandig een overlijdensrisicoverzekering af te sluiten. Let erop dat de polis gunstig wordt opgemaakt met het oog op erfbelasting. Bespreek dit met uw hypotheekadviseur.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het huwelijk is niet alleen maar een soort achterhaald romantisch instituut, maar in eerste instantie een wettelijke zakelijke overeenkomst, waarin al dit soort lastige zaken in eén klap geregeld kan worden.

In het voornoemde geval kan het zeker gebeuren dat na overlijden van je partner, zijn familie aanspraak kan maken op zijn erfdeel en je het huis moet verkopen of hen moet uitkopen.

Daarom is het verstandig (eigenlijk is het altijd verstandig) als je samen een echt grote financiële verplichting aangaat, zoals bij het kopen van een huis, een samenlevingscontract op te stellen waar duidelijk in staat wat er gebeurt bij overlijden van een der partners, waarin je elkaar aanwijst als erfgenaam en dergelijke.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vrees toch dat je gedwongen het huis moet verkopen als de wettige erfgenamen hun aandeel in de erfenis opeisen.

Voor je wederhelft geldt overigens hetzelfde..

Dus als jullie elkaar willen beschermen tegen 'aanvallen' van buitenaf, de wettelijke erfgenamen, dus..zorg dan met grote spoed voor een samenlevingscontract.

Ik zei: 'Met grote spoed' omdat ik weet van een stel waarbij de één, de man, plotseling aan een hersenbloeding overleed..

De ander moest hun/haar heel mooie huis..tegen een veel te lage prijs verkopen omdat de erfgenamen 'geld wilden zien' en de vrouw moest bovendien een klein flatje betrekken.

Bespaar elkaar die ellende zo veel mogelijk..zou ik zeggen..Het is al erg genoeg als er een van beide overlijdt, toch..

Groet,

Ton
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1 tip, ga trouwen, op een maandag morgen vaak gratis, dit verschilt per gemeente, je hoeft het niemand te vertellen een feest is niet nodig, wel voor jullie samen als je dat leuk vind.

Het voorkomt echt een hoop problemen, stel dat jouw man komt te overlijden, erf jij alles en heb je geen gedoe-

Mijn man en ik hebben dit ook zo gedaan, en helaas bleek het achteraf wel erg verstandig. Toen mijn man overleed was er geen discussie mogelijk, want daar zit je dan echt niet op te wachten en ik was echt heel blij dat we toen die stap gemaakt hebben, ook al vonden we trouwen verder helemaal niet belangrijk-

Natuurlijk kan een samenlevingscontract ook, maar wij vonden dit het makkelijkste.