Mag mijn buurman zomaar ongevraagd mijn kant van zijn schutting schilderen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
10.9K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als het mooi is geworden, zou ik er geen problemen mee hebben!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wie weet heeft ie de schutting pimpelpaars met roze stippen stippen geschilderd. Dat zou toch een leuke aflevering van de Rijdende Rechter worden!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wow, doe mij zo'n buurman ! Kan-ie er nog een kopje koffie bij krijgen ook !

Antwoorden (15)

Hij mag toch niet ongevraagd op jouw erf komen. Lijkt me van niet...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+om de ongegronde - te compenseren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, en min. Het zal wel... Ben benieuwd naar de motivering.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vraag me dan wat hij eraan heeft om de kant van "vierkantrondje" te schilderen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wtf?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het kan zijn dat hij denkt dat beide kanten geschilderd moeten worden omdat dat beter is voor het behoud van de schutting.
Maar dan nog had hij het moeten vragen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hij mag denk ik niet ongevraagd op jouw terrein komen zonder dat jij het weet, maar hij mag volgens mij wel de heg schilderen als dat nodig is voor onderhoud. En dat mag je geloof ik ook niet weigeren.
Maar hij mag niet zomaar je tuin betreden natuurlijk, daar moet hij wel eerst aan jou voor vragen wanneer het mag enzo.
Nee natuurlijk mag dat niet.Het moet niet gekker worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Onbegrijpelijk die min. Een + ter compensatie!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dankje!
Mijn buurman hoeft me dat niet te flikken ongevraagd.
Dat vraag je natuurlijk altijd eerst voor je bij iemand in de tuin komt.
En over de kleur valt ook nog te overleggen lijkt me.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als ik het goed begrijp is je buurman wezen schilderen, de schutting in dit geval.

wanneer lijkt mij de schutting samen is geplaatst etc. ik bedoel een schutting koop je lijkt mij samen omdat het erf afscheid van beide tuinen.

als jou kant geverfd word door jou buurman lijkt mij dit dus niet kunnen...

de buurman is zoals boven mij staat op jou erf geweest, en vervolgens heeft hij het een vorm van vernielt. (vind ik persoonlijk)

waardoor dit niet is toegestaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee dat mag hij niet. Maar...stel hij heeft het geschilderd in de juiste kleur, dan zou ik langs gaan met een bedankje ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kort en bondig: nee, die kant staat op jouw stuk van het erf en hij heeft daar vanaf te blijven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgen mij is het toch een onegscheven wet dat het wel mag...

Alleen denk ik bij u : komt de verf door de schutting heen? dat zie je wel bij gevlochten schuttingen en dan kan het heel lelijk worden.

Het zou wel geldverspilling zijn om twee schuttingen tegen elkaar te plaatsen terwijl eentje genoeg is .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voor bepaalde werkzaamheden aan de opstallen en bezittingen van de buurman MOET je de buurman op je erf toelaten.
Nl. als de werkzaamheden alleen vanaf jouw terrein kunnen worden uitgevoerd.

Gegeven dat deze schutting van de buurman is (waarom eigenlijk niet van jullie beiden? dat is gebruikelijker)
mag je de buurman niet weigeren om vanaf jouw erf zijn bezitting te onderhouden...want zonder onderhoud gaat een schutting veel sneller kaduuk.

Uiteraard behoort de buurman dat WEL vooraf met je af te stemmen.

In de bron is een rechtskundig antwoord geplaatst over recht op onderhoud via het erf van de buren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het eerste antwoord op deze vraag dat ergens op slaat! +1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er is dus helemaal geen 'mijn kant' van 'zijn schutting'! Beide kanten zijn van de buurman ;).
Als de schutting net op zijn erf staat (dus niet op de erfscheiding, dan mag hij dat ,als hij je niet heeft kunnen vragen, de kleur in overeenstemming is zoals het was en hij geen troep achter laat of planten ed vernielt.
Dit valt onder erfdienstbaarheid, als ik het wel heb.
Bij sommige reparaties , onderhoud en verbouwingen.
mag de buur -liefst in overleg- je erf betreden om zijn kant van het erf te onderhouden.
Leven jullie in onmin , dan kan hij even zo goed dit recht claimen, bovenstaand in acht genomen.
Deze rechten zijn wettelijk vastgelegd.
Als het echter een erfscheiding is, komen onderhoud en reparatie ter beider laste, waarbij het dan gebruikelijk is dat ieder zijn deel doet.
Zijn jullie nieuwe buren van elkaar , is het handig te kijken wat in het koopcontract staat en of de schutting op de erfscheiding staat en hoe eerdere afspraken gemaakt zijn met de vorige buren.
Erfdienstbaarheden maken deel uit van het koopcontract.
en/of zijn kadastraal meestal beschreven.
Kort en bondig, houd het gezellig met je buren, ze zouden wel eens meer rechten kunnen hebben dan je denkt.
Het kan zelfs zijn dat het JOUW schutting is die op jouw erfdeel staat.........
Om dit soort situaties leven mensen jarenlang in onmin met elkaar , wat erg jammer is, ook jouw woongenot wordt in belangrijke mate bepaald door je relatie met de buren.....
Er kan ooit eens een moment komen dat je elkaar dringend nodig hebt.
Behandel dus je buur zoals je zelf behandeld had willen worden onder deze omstandigheden, misschien blijkt dat alsnog zelfs zo te zijn.
Bij huurwoningen gelden ongeveer dezelfde regels, omdat je de grond dan pacht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nergens wordt zo veel ruzie overgemaakt dan over schuttingen en hagen geplaatst tussen aangrenzende woningen. Kijk maar eens naar de Rijdende Rechter en je blijft lachen. Overigens een irriterend programma, maar toch...
Toen ik jaren geleden een nieuw huis betrok stond ongeveer op de erfgrens een enorme coniferen haag van wel 1,5 m breed. Hij werd door de buurman aan beide zijden als een kindje verzorgd en ik was daar wat blij mee. Heb je wel eens een haag gesnoeid van die afmetingen? Wel liet hij altijd netjes weten dat hij "morgen" de haag kwam snoeien. Het was eerder een mededeling dan een vraag. Nou en, laat hem lekker zijn gang gaan. Wel ruimden we samen het snoeisel samen op en dat was me een berg. 's Avonds nodigde hij ons dan uit en legde een banaan op de gril, overgoten met likeur. (zijn vrouw kwam uit Italie en die weten wat lekker is). Ik mis die buurman va die enorme haag nog steeds.
Later ging hij verhuizen en de nieuwe buurman wilde wat licht en ruimte scheppen in de tuin. Hij vroeg ons of wij bezwaar hadden de enorme haag te verwijderen en deze te vervangen door een schutting. Wij hoefden alleen de helft van de schutting te betalen en hij zou de haag verwijderen (door een dikke tractor) en de schutting plaatsen. Hij was een handige buurman. Een fantastisch voorstel, wat wij direct accepteerden. Wij kregen door deze operatie een kleine meter grond er bij en veeeel meer licht in de keuken. Beter een goede buur dan een verre vriend.
Moraal.
Als de schutting van jullie samen is en op de erfgrens staat, ben je samen verantwoordelijk voor het onderhoud. Stond de schutting er al toen je er kwam wonen, dan is hij van de buurman en is hij verantwoordelijk voor het onderhoud. Wettelijk mag je buurman niet zonder jou toestemming je erf betreden om daar werkzaamheden te verrichten. Hij mag wel je erf betreden om je een heerlijke taart te bezorgen. Maar de wet prevaleert pas als je er samen niet uit komt. En waarom zul je er samen niet uitkomen? Het is toch heerlijk dat als je ’s avonds moe thuis komt en de schutting is geschilderd. “s Avonds nodig je deze buurman uit en legt een pisang op de barbecue overgoten met een heerlijke likeur en laat je hem weten dat je volgend jaar een ander kleurtje aan jou kant op prijs zou stellen. Wat denk je wat er volgend jaar gebeurt? Precies.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tuurlijk niet. Dat valt buiten zijn kant.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij mag het wel, maar dan alleen als de schutting op zijn erf staat en hij niet ongevraagd op jou erf is geweest om het te schilderen. Dit lijkt me een zeer uniek geval en ga er dus maar van uit dat het niet mag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als de schutting van hem is ,door hem geplaatst, of op zijn terrrein
feitelijk lijkt het me wel verstandig om beide kanten te verven.
ik kan me niet voorstellen dat je daar moeilijk om doet zeker als het gewoon beits is of zo en dus onderhoudsverf is. hel normaal dus
als ie hem pimpelpaars schildert zou ik er moeite mee hebben.
maar doe niet moeilijk en geeft hem een bakkie koffie
hij doet al het werk
13 jaar geleden
dat mag officieel NIET zonder jouw toestemming.
er zijn al veel, aardige antwoorden gegeven.
best benieuwd wat er uitkomt uiteindelijk..