Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat zijn je rechten, met een vast contract?

Ik ben nou 4 jaar in dienst en heb een vast contract. Stel mijn werkgever, wilt van me af, wat zijn mijn rechten?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
775

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

JE hebt veel rechten.

De werkgever moet een ontslag vergunning aanvragen en motiveren waarom jij weg moet.

Dan zal hij of een uitgebreid dossier moeten overleggen met daarin alles wat je hebt uitgespookt, Wat hij daarover met je heeft afgesproken en getracht te verbeteren.
Etc etc,

Bij een reorganisatie wordt er een officieel plan gemaakt wat moet worden goedgekeurd door de OR of het UWV.
Daarin kan bijvoorbeeld staan welke leeftijden en ervaringsjaren eruit moeten.

Zomaar komt hij niet van je af. En pesten zou kunnen maar dan wordt het andersom, jij gaat dossier bouwen.
JE meld elke pesterij als ongewenst en vraagt je werkgev er samen een oplossing te bespreken, (Doet hij dat niet sta je weer een stukje sterker)
Komt het dan voor een rechter zal hij diep in de buidel moeten.

Kijk als hij van je af wil, kan dat altijd! Maar de vraag is, wat is het hem waard?
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Met een vast contract kun je niet zomaar ontslagen worden. Je hebt nu eenmaal een contract.

Stel er is een reorganisatie, dan zal je werkgever eerst met de OR of de vakbonden moeten overleggen als er veel mensen uitgaan. Zijn het er maar een paar dan gaat het via het UWV.

Alleen met toestemming van derden kan een baas je zomaar ontslaan (natuurlijk tenzij je niet komt werken, steelt, liegt enz.). Is die toestemming eenmaal gegeven kun je daar ook niet meer tegenin.

Is er geen toestemming van derden dan kan de baas met jou zelf een afspraak maken. Bijvoorbeeld door een afkoopsom af te spreken.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Uiteraard heb je rechten maar buiten de bovenstaande rechten moet je rekening houden met de kantonrechtersformule als je onder de 35 bent dan tellen de jaren voor de helft mee dat is dus in jouw geval 2 maandsalarissen. Dan zijn die rechten opeens niet meer zo heel veel waard.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding