Vakantieaanvraag geweigerd omdat baas zelf op vakantie wil, mag dat??

Mijn baas gaat bijna iedere schoolvakantie op vakantie. Ik ben zijn enige werknemer, in de zomervakantie gaat hij altijd de eerste 4 weken, dus moet ik altijd de laatste 2 weken nemen. Op zich heb ik met de grote vakantie daar niet zo'n probleem mee. Nu wil ik graag in de meivakantie met mijn gezin 2 weken op vakantie, nu heeft mijn baas dat geweigerd omdat hij zelf dan ook wil. Mag mijn baas mijn vakantie daardoor weigeren, omdat hij zelf dan op vakantie wil???

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (2)

Nee, dat denk ik niet, dit is niet zwaarwegend genoeg om te weigeren. Jij hebt recht op je dagen wanneer het jou uitkomt, niet wanneer het je werkgever uitkomt. Als het bedrijf failliet zou gaan als jij dan op vakantie zou gaan is het wat anders, maar ook de werkgever kan zijn vakantieplannen aanpassen aan jou. Neem hierover eens contact op met het juridisch loket: https://www.juridischloket.nl/
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Volgens mij bepaald je baas in principe wanneer je verlof opneemt. De enige verplichting is dat je in een jaar recht hebt op 2 weken aaneengesloten vrij. (zo heb ik het ooit eens geleerd) Aan die voorwaarden wordt hier voldaan. Dat deze baas de werksfeer op het spel zet is een ander verhaal. Goed fatsoen dwingt af dat je met elkaar rekening houdt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Klopt., Wettelijk gezienkleurt hij precies binnen de lijntjes, maar in de praktijk is het dan natuurlijk gewoon een egoisitsche eikel. Of mag ik dat niet zeggen zo ?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik had al een link gevonden, maar vergeten te plaatsen, sorry.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
@Marleen
Of je dat zo mag zeggen weet ik niet. We kennen immers maar één kant van het verhaal. Maar ik kan me je gevoel heel goed voorstellen !
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik weet niet of dit klopt, of het ook geld voor de kleine bedrijven, vandaar het advies juridisch loket. Even navragen bij de deskundige dus.
Het vakantie rooster moet voor zeg eind januari zijn geregeld in overleg . Ja jij hebt op tijd aangevraagd en ja hij ook . Hij is zeg baas en ook je collega mogelijk een op lossing ik de ene school vakantie jij de andere op basis van gelijk waardigheid . Heb jij ook schoolgaande kinderen ? Wrijf hem dan er nog eens in dat jij dan in het vervolg 3 weken onafgebroken wenst in de grote school vakantie . De situatie is lastig maar moet door beide partijen door overleg worden opgelost . Helaas laten de echte wetten het over aan het overleg . Schrijf een vriendelijke duidelijke brief waar in je jou situatie uitlegt . Hou de sfeer goed neem geen posities in vraag een oplossing . Ps overweeg wel een andere baan maar hou dat voor je .