Waarom zijn rookbommetjes verboden geworden?

Een paar jaar geleden mocht je ze nog wel hebben.
Ze zijn nog kleiner dan een pingpongbal.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (2)

Rookbommetjes zijn verboden in de wapenwet vanwege hun karakter, het leggen van een rookscherm.

Deze bommetjes waren te gebruiken bij overvallen om een scherm aan te leggen en de daders niet meer herkenbaar waren en / of de daders een gelegenheid tot vlucht te geven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lang leven Nederland. Niet het probleem (de overvallen) aanpakken, maar dingen verbieden die er naast staan. Maar ach, in Nederland raden ze je ook aan de deuren overdag dicht te doen, i.p.v. inbraken te stoppen. En meisjes wordt aangeraden niet meer 's nachts alleen over straat te fietsen, i.p.v. verkrachters te stoppen. Het slachtoffer is de *** in Nederland.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ook het voorkomen van iets heeft een betere uitwerking dan de genezing achteraf.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Attitude, buiten dat Nederlanders aangeraden wordt de deur achter je dicht te doen weet iedereen al dat inbreken verboden is. Maar je moet natuurlijk wel zelf meewerken aan je eigen veiligheid, hoeft niet natuurlijk, en je mag je deur openhouden (is niet verboden), de verzekering keert je alleen niet uit als er iemand is binnengeweest terwijl jij niet thuis was en zo vrij was souvenirs mee te nemen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar het klopt toch van geen kanten. Gelukkig is Rutten vóór het beschermen van je eigen huis/gezin/goederen, maar voorheen was jij degene die de bak in ging als je een inbreker fysiek de deur uit zette. En ik vergelijk dit met veel andere dingen in het bovenstaande. Natuurlijk loop je een risico door dat te doen, maar je draait het probleem toch helemaal om!? Het probleem is inbrekers en dieven, niet mensen die hun huis open laten staan. Immers -> Dichte huizen en er blijven inbraken. Geen inbrekers -> geen inbraken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
We moeten onszelf beschermen, dat is altijd zo geweest en bij Rutte nog steeds, dat houdt in: zelf je deur achter je op slot doen, zelf je ramen sluiten....kortom, maak het zelf de inbreker zo moeilijk mogelijk....nodig hem vooral niet uit of geef hem in geen geval de mogelijkheid dit ongemerkt en ongezien te kunnen doen. Ach ja, hoe maak je als minister een land waar niet ingebroken wordt? Hoe verjaag je ze? Knap als jij de oplossing zou kunnen vinden. :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
How how, draai nu niet het probleem om naar mij. Ik zeg helemaal niet dat ik het niet eens ben met dit soort dingen, maar ik vind dat het teveel gebeurt. I.P.V. meer geld in politie te stoppen, maken ze een campagne over ..... verzin het maar...... En dat vind ik verkeerd. Ik zeg niet dat je criminaliteit tot 0% kunt terugdringen, maar ik zeg wel dat ze vaak problemen verkeerd aanpakken. Je moet het probleem aanpakken bij de wortels. En de dader aanpakken i.p.v. het slachtoffer leren het te voorkomen. Natuurlijk is dat laatste ook nuttig, maar je draait de rollen wel om.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Aaaaargh, goed argument. Had ik nog niet eens aan gedacht. Die "rookbommetjes" waren veelal veel slechter dan die wij zelf maakte van PVCbuizen + sterrtjes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, ik schuif het niet op jou af (zou niet durven :-)), maar helaas kan niemand het voorkomen....alleen door jezelf compleet op te sluiten kan je jezelf en je spullen zo goed mogelijk in bescherming nemen.
Geen enkele straf (zelfs de doodstraf niet) schrikt een misdadiger af....helaas!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een combinatie van beide is dan ook de beste oplossing. Bescherming door de overheid door materialen die gebruikt kunnen worden als ... te verbieden en behoorlijke straffen. Zelfbescherming door het nemen van voorzorgsmaatregelen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Natuurlijk is de combinatie het beste, omdat geen van beide de perfecte oplossing is. Echter gooit Nederland het vaak op de slachtoffer optie, aangezien dat eenvoudiger is en men achteraf lekker kan zeggen: Ja, maar je had ook geen anti-inbraakstrips (bv.) Zo geef je de huis-eigenaar de schuld van de inbraak, wat natuurlijk onzin is.
http://www.koopjegadget.nl/index.php?cPath=43_61&osCsid=86111e0bc7dc6a91181730b78fb39cf1

Ik heb een forumsite gezien (geen echte informatie) met deze link waar nog rookbommetjes te koop zouden zijn.

Het staat niet duidelijk op internet maar wat ik gezien heb is dat het onder vuurwerk zou vallen omdat er een lont aan zou zitten, andere reden die genoemd wordt is dat er een giftige stof in zou zitten
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vraag me af of je als particulier ook op die site mag kopen. Mag dat is, dan is er sprake van een misdrijf en is de vraag of alles wat zij verkopen ook wel een goedkeuring draagt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het zou gaan om rookbommetjes met witte rook, die zijn ook hier niet te koop, wel met oranje rook....die overigens ook in stadions regelmatig te zien zijn. Als die ook verboden waren waren daar ook arrestaties geweest.