Ik moet mijn vriendin mede bestuurder maken van mijn auto om een parkeervergunning aan te kunnen vragen. Hoe doe ik dat?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
1.4K

Antwoorden (2)

Klopt het dat je in België woont? Want in Nederland is dit niet gebruikelijk.
In België kun je wel officieel een medebestuurder aanwijzen, dit t.b.v. je verzekering.
Voor de aanvraag van de parkeervergunning kun je dan je polis, waarin staat dat je vriendin medebestuurder is, gebruiken om aan te tonen dat zij de officiële medebestuurder is van de auto.

Toegevoegd na 21 uur:
Bel eens met de afdeling Parkeren van de betreffende gemeente om deze vraag voor te leggen, zij kunnen je meer vertellen.
Maar voor zover ik weet is dit niet mogelijk. De enige manier om toch die vergunning op jouw auto te krijgen is door je als bewoner in te schrijven op haar adres of door de auto op haar naam te zetten.
Op zich is het ook vrij logisch dat dit niet zomaar mogelijk is, anders zouden een hoop automobilisten dealtjes afsluiten met bewoners van binnensteden om via omwegen een voordelige parkeervergunning te krijgen, en parkeer-belemmerende maatregelen in binnensteden zijn er niet voor niets, er is een enorme schaarste aan parkeerruimte.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee ik woon gewoon in Nederland. Maar we wonen allebei op een ander adres, mijn auto staat op
Mijn eigen gegevens geregistreerd. Dus ook op mijn adres, hierdoor heb ik geen recht op een parkeer vergunning.
Mijn vriendin woont in de binnen stad waardoor zij wel recht op een vergunning. Deze vergunning willen we nou op mijn auto zetten. Maar hoe?:)
Volgens mij kun je ook in Nederland bij je verzekering aangeven wie er medebestuurder is.

Houd er wel rekening mee dat dit gevolgen kan hebben voor de kosten van je verzekering.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zou je hier extra voor moeten betalen? Dat zou wel vreemd zijn!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, voor zover ik weet is dit echt niet het geval. De autoverzekering is gekoppeld aan het kenteken en het kenteken kan maar op 1 naam staan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De verzekering hoort bij de auto, maar heeft niets te maken met op wiens naam het kenteken staat. Het kan zelfs zo zijn dat de verzekeringnemer, de kentekenhouder en de bestuurder drie vershillende personen zijn. Ik moest destijds bij het afsluiten aangeven of er naast mijzelf nog andere regelmatige bestuurders waren. Aangezien de premie mede is gebaseerd op de leeftijd van de bestuurder, kan het opgeven van een regelmatige, jonge bestuurder een hogere premie tot gevolg hebben.