In welke landen worden de wetten per gebied bepaald? (Staten/Provincies/Steden)

Dan heb ik het over een soortgelijke systeem als dat Amerika heeft (Staten)
Of Turkije (Provincies).

Toegevoegd na 10 minuten:
Met Amerika bedoel ik natuurlijk de Verenigde Staten.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wetgeving
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Amerika is feitelijk geen land, maar een continent. Een staat is dan vergelijkbaar met een land, waardoor een situatie ontstaat die lijkt op de Nederlandse.
President Obama is voorzitter dan de federale overheid, vergelijkbaar met de EU. De federale overheid in de VS heeft alleen meer bevoegdheden dan de EU.

Het beste antwoord

Eigenlijk is dat in alle landen zo. Elk bestuursniveau heeft zijn eigen bevoegdheden / verantwoordelijkheden, en mag daarbinnen regels stellen. In Nederland zijn dat Rijk, provincie, gemeenten, waterschappen en nog een aantal functionele organisaties. Ook regelgeving van de Europese Unie kan direct werkend zijn, en dus regels stellen voor organisaties en personen binnen heel de EU.
Hoe de bevoegdheden zijn verdeeld over de verschillende bestuurslagen verschilt per land. Bij ons maakt bijvoorbeeld de gemeente de bestemmingsplannen (met daarin wat je waar mag bouwen), in Frankrijk doet het ministerie dat.
Amerika en Duitsland zijn federatieve staten, wat betekent dat de 'deelstaten' die daarin liggen relatief grote bevoegdheden hebben, maar ook lang niet alles. Het bankwezen bijvoorbeeld is nationaal geregeld, en een deelstaat is niet bevoegd eigen paspoorten uit te geven of zelf een leger op te richten. Ook door de staat internationaal gemaakte afspraken (zoals mensenrechtenverdragen) gelden voor alle deelstaten.
teusvh
8 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Dat zijn er een aantal. Bekendste voorbeelden zijn Duitsland en de Verenigde Arabische Emiraten. Zie de bron voor een meer uitgebreide lijst.