Is geld gooien van een toren niet illegaal?

Ik duid op het programma op sbs6, wat kan ik doen met die poen.

Je kan het briefgeld beschadigen of kwijt raken. En dat is toch illegaal, of niet?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja, dit is zwaar illegaal: je krijgt er minimaal 5 jaar cel voor en dan kan je ook wel op TBS rekenen.
Stel je voor, gooi je een 10 euro briefje naar beneden, komt er iemand langs, heeft diegene ineens een levensgevaarlijke papiersnee! Laat staan een munt! weetje hoe hard een munt aankomt als die gegooit wordt van 50 meter???
en het ergste: de kans dat je je geld nog terugziet is minder dan 1%
(kleine tip voor als je toch met geld gaat gooien: trek handschoenen aan, kan de politie je niet pakken op vingerafdrukken...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
XD
geniaal...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Van plan om geld naar beneden te gooien? Omwille van de veiligheid, waar Marien het belang al van heeft geschetst, stel ik voor dat je het bij mij inlevert. Deze risico overdracht neem ik geheel gratis op me. Fantastisch toch?

Het beste antwoord

Het mag niet. Een bankbiljet kun je zien als een schuldbekentenis van, in het geval van de euro, de ECB. Jij kunt ermee aantonen dat je voor een bepaalde tegenwaarde tegoed hebt van de centrale bank. Dat is ook meteen de reden waarom je niet zelf tientjes uit mag printen; niet het papiertje zelf vertegenwoordigt waarde, maar de uitgever ervan. Zelfstandig de waarde manipuleren door bankbiljetten bij te maken of te vernietigen is valsemunterij.
Toen muziekgroep The KLM in 1994 een miljoen Britse ponden verbrandde, zijn ze ook daadwerkelijk beboet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Een 50 euro briefje verknippen is niet illegaal. Je portemonee met geld erin kwijtraken is ook niet illegaal. Ik zie dus niet de rede waarom dit illegaal zou moeten zijn.