Waarom geld bezuiningen als er een geldfabriek is? er kan toch onbeperkt geld gemaakt worden? of is dat dan weer heel duur?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wetgeving
3.5K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nog geen economie gehad?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb liever dat men met deze vraag komt, dan dat men in de waan blijft dat geld gratis is.

Het beste antwoord

Er is een geldfabriek ja. De plek waar het geld gedrukt (papier) of geslagen (munten) wordt.
Maar hier kunnen ze niet zomaar geld maken. Alleen het geld wat kapot is, (gescheurde briefjes enzo) mag vervangen worden door nieuw geld.

Ik zal het proberen uit te leggen waarom je niet zomaar geld kan maken.

Vroeger was geld een papiertje wat je in kon wisselen voor goud. Stel, er is opeens 2 keer zoveel geld als nu. Dan is dat goud opeens 2 keer minder waard. Omdat als iedereen zijn geld zou inwisselen voor goud, wel iedereen even veel goud voor 1 euro moet krijgen. Je krijgt dan dus opeens maar de helft van het goud, als wat je eerst zou krijgen.

Dat is trouwens met alles zo. Een brood bij de bakker word dan ook opeens 2 keer zo duur. Terwijl de mensen waarschijnlijk het zelfde geld van hun werk blijven krijgen. De mensen krijgen kunnen dan dus minder spullen kopen voor het geld wat ze hebben. Dit noemen ze 'een daling van de koopkracht'

Met een mooi woord noemen ze als alles duurder word, inflatie. Het maken van extra geld maakt dit alleen nog maar erger.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
bedankt!

Andere antwoorden (3)

Je kan geld drukken. Echter, dan daalt de waarde van het geld omdat er meer aangeboden wordt op de kapitaalmarkt dan dat er vraag is. Hierdoor zullen mensen koopkracht verliezen => Minder verkoop => minder vraag naar goederen => Minder productie => minder banen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geld is meer dan alleen een fictief iets. Er staat een waarde tegenover die bepaald wordt onderandere door de hoeveelheid geld die in een land/valuta bestaat.

Als voorbeeld met ronde getallen omdat dat makkelijker rekent:
Wanneer er nu 1.000.000 euro in totaal in omloop is dan kan je daarmee bijvoorbeeld 500.000 dollar kopen. Wanneer de overheid er 1.000.000 euro bij maakt dan is er dus 2.000.000 euro in omloop. De waarde van die 2.000.000 euro is echter nog steeds 500.000 dollar. Dus, inkopen vanuit het buitenland zijn 2 maal zo duur geworden.

Daarnaast zijn prijzen ook afhankelijk van hoeveel geld mensen hebben (inflatie). Dus als er tweemaal zoveel geld in omloop is kunnen je prijzen ook verdubbelen, want er is genoeg geld om dat te betalen. Dit veranderd niet in een week tijd, maar wel gedurende bijvoorbeeld een jaar.

Wanneer de overheid dus extra geld zou bij drukken en dit aan de armen zou geven worden alle andere mensen armer. En dat is een stap die de overheid normaal gesproken niet wil nemen.

Binnen de Europese unie mag een overheid overigens niet zomaar euro’s bijdrukken, alleen ter vervanging van oude exemplaren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tja. Wat zou er gebeuren als plotsklaps iedereen milionair werd? Dan zou niemand nog iedere nacht broodjes willen bakken voor een schamel loontje. Maar aangezien wel iedereen zal willen eten wordt er flink geboden op het brood dat er nog wel is. Een brood kost dan misschien wel duizend euro. Veel duurder in ieder geval. Of eigenlijk: het geld wordt veel minder waard.