Recht op WW bij aanvraag achteraf?

Een familielid is per 01-01-2011 werkloos geworden en heeft daarna 3 maanden WW ontvangen.
Daarvoor zorgde ze naast haar baan een jaar lang voor haar ernstige zieke moeder en ontving daarvoor "loon" uit het PGB van haar moeder, waarbij haar moeder formeel werkgever was.
Door alle commotie was ze het overzicht kwijt en heeft er niet aan gedacht de inkomsten uit het PGB aan het UWV te melden.
Ze zit nu met de volgende vragen:
- is het mogelijk om achteraf nog WW aan te vragen voor het wegvallen van de inkomsten uit de werkzaamheden in het kader van PGB ?
- kan het UWV in dit geval nog boetes opleggen vanwege het niet melden van de inkomsten uit PGB bij de aanvraag?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
8.3K

Het beste antwoord

U moet de WW-uitkering uiterlijk binnen een week na de eerste werkloosheidsdag aanvragen. Doet u de aanvraag te laat, dan zal het UWV uw uitkering korten. Wacht u er veel te lang mee, dan kan het UWV u zelfs een WW-uitkering weigeren over de periode dat u de uitkering te laat hebt aangevraagd.
Men kan de WW uitkering helemaal weigeren.

Verplichtingen in de WW
U moet zich bij het UWV Werkbedrijf als werkzoekende inschrijven en deze inschrijving tijdig verlengen.
U moet op tijd een WW-uitkering aanvragen
U mag de zogenaamde controlevoorschriften niet overtreden
U moet het wijzigingsformulier/inkomstenformulier insturen als er veranderingen zijn in uw persoonlijke situatie
U moet actief solliciteren (sollicitatieplicht) en passend werk aanvaarden
U moet meewerken aan opleiding en (om)scholing
U moet meewerken aan het opstellen van een re-integratievisie of re-integratieplan

Urenaftrek
Heeft u korter dan 1 jaar WW gekregen? En gaat u minder uren werken dan het aantal uren waarvoor u een WW-uitkering ontvangt? Dan krijgt u in de meeste gevallen nog WW over de uren die u nog werkloos bent.

Niet melden inkomsten

U ontvangt van UWV een WW-uitkering. Uw uitkering is gebaseerd op het aantal uren dat u werkte in uw vorige baan. Gaat u werken terwijl u een WW-uitkering krijgt? Geef dit dan altijd aan ons door. Hoe u dit kunt doen leest u op Ik wil een wijziging doorgeven.

Krijgt u voor 10 uur of meer per week een WW-uitkering? En vindt u werk waardoor u minder dan 5 uur werkloos blijft? Dan stopt uw WW-uitkering.
Krijgt u voor minder dan 10 uur per week een WW-uitkering? Dan krijgt u geen WW-uitkering meer als u weer deels gaat werken en minder dan de helft van het aantal uren werkloos blijft.

Verandert er iets in uw persoonlijke situatie of verandert er iets in het inkomen? Dan moet u dit meteen aan ons doorgeven.

Via Mijn UWV geeft u uw wijzigingen snel en gemakkelijk online aan ons door met het Wijzigingsformulier WW. Dat heeft voor u een aantal voordelen:

Gemak. U kunt uw wijzigingen doorgeven wanneer het u uitkomt en u hoeft de deur niet uit.
Snelheid. Eén druk op de knop en uw gegevens zijn binnen bij UWV. Zo worden uw gegevens sneller verwerkt. De gegevens die al bij ons bekend zijn, worden alvast voor u ingevuld. Dat scheelt u werk en tijd.

U heeft voor het online doorgeven van wijzigingen wel een DigiD nodig. Dit is uw digitale handtekening.

groet
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"Geef dit dan altijd aan ons door." Dus aan Trysocio melden?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kan je de vraag ook kort beantwoorden in je eigen woorden? Er staat nl. veel irrelevante informatie in je antwoord.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bessy: zoals gebruikelijk bij antwoorden die geheel bestaan uit rechtstreeks van internet gekopieerde tekst...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Reageert Trysocio nog?

Andere antwoorden (2)

Nee je kunt niet met terugwerkende kracht ww aanvragen. Zijn er dan WW-premies betaald over dat pgb bedrag, of werd dat gezien als vergoeding?
Als er geen premie over betaald is krijg je logisch ook, geen ww.
Maar als ze tijdens haar WW geen andere inkomsten heeft gehad door werk, krijgt ze geen boete
anneliez
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
WW premies bestaan sinds 2009 niet meer.
De vergoeding die voortvloeit uit de hulp die gegeven wordt aan de moeder kan en zal niet worden gezien als inkomen.
Het is geen salaris in die zin dat dit noodzakelijk is voor het levensonderhoud.
Stel dat de moeder overlijd dan is het natuurlijk niet zo dat omdat je dan de vergoeding kwijt raakt recht kan doen gelden op een ww uitkering voortvloeiende uit mantelzorg.
Ik zou er wel melding van maken bij het UWV.
Ik verwacht echter niet dat dit gekort zal worden op de WW-uitkering omdat het een vergoeding betreft en geen salaris is.