Kan een bedrijf kledingvoorschriften dwingend opleggen?

Goedendag,

Bij ons in het bedrijfsreglement staat (net als bij vele bedrijven) iets over kledingvoorschriften. Mannen moeten bijvoorbeeld business casual (wat is dat eigenlijk?) en vrouwen dienen een mooie rok/jurk te dragen.

Nu kan je je afvragen in hoeverre dit stand houd bij een rechter, maar als dit nu al niet na geleefd wordt (mannen zie ik ook met eenvoudige hardloop gympen (niet mooie) rondlopen en of een fleecetrui en of een vaal tshirt en vrouwen zie ik steeds vaker een broek dragen).

Nu vind ik persoonlijk dat het allemaal niet boeit wat je draagt zolang je maar geen contact hebt met klanten (telefonisch en dergelijke maakt natuurlijk niet uit voor wat je aan hebt), maar ik mag bijvoorbeeld geen korte broek of slippers aan naar het werk. In hoeverre kan een werkgever dit van me verwachten als de andere kleding voorschriften dagelijks niet gehandhaaft wordt?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Of het voorschrijven van kledingvoorschriften stand houdt bij de rechter (als men daar al een rechtszaak aan spendeert) is afhankelijk van het doel en de mate van de voorschriften. Een bunny-outfit zal niet overal geaccepteerd hoeven te worden. Een werkgever is bevoegd om voorschriften op te stellen omtrent de kleding en het uiterlijk van zijn werknemers. Dergelijke voorschriften vallen namelijk onder het instructierecht van art. 7:660 Burgerlijk Wetboek.De werkgever kan verschillende redenen hebben om voorschriften op te stellen, zoals bijvoorbeeld representativiteit of hygiëne. De werknemer is verplicht zich aan de voorschriften te houden. Het instructierecht is echter wel begrensd en er worden ook grenzen aan gesteld. De voorschriften mogen alleen worden gegeven binnen de grenzen van de arbeidsovereenkomst. Dat houdt in dat als een werkgever in een algemeen reglement voorschrijft dat er bedrijfskleding moet worden gedragen, maar met een werknemer in de individuele arbeidsovereenkomst afspreekt dat géén bedrijfskleding hoeft te worden gedragen, dan gaat het bepaalde in de individuele arbeidsovereenkomst voor. De kledingvoorschriften mogen niet in strijd zijn met de wet, dus niet in strijd met de Algemene Wet Gelijke Behandeling, waarin is geregeld dat een werknemer niet anders mag worden behandeld dan zijn collega’s op grond van bijvoorbeeld godsdienst. Van belang is tevens of de voorschriften redelijk zijn. Alle omstandigheden zijn hierbij belangrijk. Denk bijvoorbeeld aan: om wat voor soort bedrijf gaat het, wat is de functie van werknemer? Als laatste beperking geldt dat de werkgever moet voldoen aan de vereisten van goed werkgeverschap van art. 7:611 Burgerlijk Wetboek. Dit betekent dat de werkgever zorgvuldig moet handelen als hij de voorschriften invoert en handhaaft.

Toegevoegd op 20 september 2018 08:54: bron
Bronnen:
https://www.kapernooijen.nl/artikelen/wie-...

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100