wat is de maximumstraf op vandalisme?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
7.6K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hij die opzettelijk en wederrechtelijk enig goed dat geheel of ten dele aan een ander toebehoort, vernielt, beschadigt, onbruikbaar maakt of wegmaakt, wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste twee jaren of geldboete van de vierde categorie. Categorie Hoogte van boete
Wetboek van Strafrecht Hoogte van boete
Wetboek van Strafrecht BES
Eerste €390 $280
Tweede €3.900 $2.800
Derde €7.800 $5.600
Vierde €19.500 $14.000
Vijfde €78.000 $56.000
Zesde €780.000 $560.000 Dus een geldboete van 78.000 euro of twee jaar zitten. Let op: civielrechterlijk kun je ook nog aansprakelijk worden gesteld voor de aangerichte schade.
Dus de totale aansprakelijheid kan nog veel hoger liggen. Alleen als straf alleen al betaal je dus maximaal 78000 euro
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Correctie geen 78000 maar 19.500 zie schema
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
is dit genoemde artikel onrechtmatige daad?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Jossie nee dat is geen onrechtmatige daad, dat is wel als ik het heb over de civielrechterlijke aansprakelijkheid.
Die boete is gebaseerd op artikel 350 wetboek van Strafrecht
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
heel erg bedankt!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ja maar ik dacht dus dat bijvoorbeeld bij kluwer college bundel het als onrechtmatige daad stond aangeschreven.
vroeg het me gewoon af.
maar art. 350 Sr is idd correct.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Straf voor vernieling bepaalde objecten Voor ‘gewone’ vernieling is de maximumstraf twee jaar gevangenisstraf. Deze maximumstraf is echter ook afhankelijk van welk object precies vernield wordt. Voor vernieling van andere zaken zijn er andere wetsartikelen toepasselijk en is er meestal een andere maximumstraf. Vaak zijn deze delicten ook nog onderverdeeld met verschillende maximumstraffen, zoals ook hierna te zien is. Dit zijn slechts enkele verschillende vormen van vernieling, de wet onderscheidt er nog meer: Vernieling computergegevens (opzettelijk): twee jaar; Vernieling computergegevens (onopzettelijk): een maand; Vernieling werken van openbaar nut (opzettelijk): drie jaar; Vernieling van werken van openbaar nut (onopzettelijk): een maand; Vernieling van gebouw of (lucht)vaartuig: vier jaar; Vernieling bewijsstukken: drie jaar tot vier jaar en zes maanden; Vernieling goed waarop beslag ligt: vier jaar; Vernieling waterkering (opzettelijk): zes tot vijftien jaar; Vernieling elektriciteitswerk (opzettelijk): één tot vijftien jaar; Vernieling elektriciteitswerk (onopzettelijk): zes maanden tot twee jaar.
Strafverzwarende omstandigheden bij vernieling Er zijn een aantal strafverzwarende omstandigheden die kunnen spelen bij vernieling. Wanneer daar sprake van is, zal de rechter logischerwijs meestal een zwaardere straf opleggen. Daarnaast is ook de maximumstraf verhoogd bij deze misdrijven. Dit is het geval wanneer de vernieling in het geheim is gepleegd (‘arglistig’), wanneer door de vernieling levensgevaar voor een ander ontstaat en wanneer de vernieling wordt gepleegd met het oogmerk om een terroristisch misdrijf voor te bereiden of gemakkelijk te maken. In al deze gevallen wordt de straf voor vernieling met 1/3 verhoogd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Recidive of het meerdere malen plegen van vernieling beïnvloeden de straf en de maximumstraf vaak ook. Dit kan op twee manieren het geval zijn. Allereerst kan iemand die voor een aantal vernielingen voor de rechter staat, waarschijnlijk een hogere straf tegemoet zien, puur omdat er niet één, maar meerdere delicten zijn gepleegd. Daarnaast is de maximumstraf verhoogd met 1/3 wanneer de vernielingen niet als één voortgezette handeling worden gezien, maar als verschillende handelingen. Wanneer iemand al eens eerder is veroordeeld voor vernieling, kan hij bij een nieuwe veroordeling ook een hogere straf tegemoet zien. De rechter zal immers rekening houden met het feit dat de dader kennelijk niets heeft geleerd van zijn eerste straf en een voorwaardelijke straf zal automatisch onvoorwaardelijk worden. De maximumstraf wordt verhoogd met 1/3 wanneer de veroordeling binnen 5 jaar na de vorige veroordeling volgt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Voor de duidelijkheid Jossie:
Vernieling is idd (bijna?) altijd tevens een onrechtmatige daad (burger vs burger) naast een strafbare daad (Ovj vs burger).
Deze zaken kunnen soms tegelijkertijd voor de rechter worden afgedaan maar in principe komt de o.d. voor de burgerlijke (civiele) rechter

Antwoorden (2)

Eeen max geldboete van 380 euro als je met vandalisme straatschenderij bedoeld.

Artikel 424

Hij die op of aan de openbare weg of op enige voor het publiek toegankelijke plaats tegen personen of goederen enige baldadigheid pleegt waardoor gevaar of nadeel kan worden teweeggebracht, wordt, als schuldig aan straatschenderij, gestraft met geldboete van de eerste categorie.

Indien tijdens het plegen van de overtreding nog geen jaar is verlopen sedert een vroegere veroordeling van de schuldige wegens gelijke overtreding onherroepelijk is geworden, kan hechtenis van ten hoogste drie dagen of geldboete van de eerste categorie worden opgelegd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Is da Belgisch?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, is niets Belgisch aan. Wetboek van strafrecht, derde boek, titel 1, art 424: 1. Hij die op of aan de openbare weg of op enige voor het publiek toegankelijke plaats tegen personen of goederen enige baldadigheid pleegt waardoor gevaar of nadeel kan worden teweeggebracht, wordt, als schuldig aan straatschenderij, gestraft met geldboete van de eerste categorie. 2. Indien tijdens het plegen van de overtreding nog geen jaar is verlopen sedert een vroegere veroordeling van de schuldige wegens gelijke overtreding onherroepelijk is geworden, kan hechtenis van ten hoogste drie dagen of geldboete van de eerste categorie worden opgelegd. http://wetten.overheid.nl/BWBR0001854/volledig/geldigheidsdatum_20-10-2012#DerdeBoek
Vandalisme wordt niet als zodanig omschreven in het wetboek voor strafrecht, wel vernieling.

In het tweede boek onder Titel XXVII. Vernieling of beschadiging

Artikel 350

1. Hij die opzettelijk en wederrechtelijk enig goed dat geheel of ten dele aan een ander toebehoort, vernielt, beschadigt, onbruikbaar maakt of wegmaakt, wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste twee jaren of geldboete van de vierde categorie.

2. Met gevangenisstraf van ten hoogste drie jaren of een geldboete van de vierde categorie wordt gestraft hij die opzettelijk en wederrechtelijk een dier dat geheel of ten dele aan een ander toebehoort, doodt, beschadigt, onbruikbaar maakt of wegmaakt.

Voor Vernielingen aan openbare nutswerken zoals het spoor etc.:

Artikel 351

Hij die spoorweg- of elektriciteitswerken, geautomatiseerde werken of werken voor telecommunicatie, werken dienend tot waterkering, waterlozing, gas- of waterleiding of riolering, voor zover deze werken ten algemenen nutte gebezigd worden, dan wel goederen of werken ten behoeve van de landsverdediging, opzettelijk en wederrechtelijk vernielt, beschadigt, onbruikbaar maakt, onklaar maakt of weg maakt, wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste drie jaren of geldboete van de vierde categorie.

Indien door de vernieling iemand in gevaar komt:

Artikel 354

Indien een der in deze titel omschreven misdrijven arglistig gepleegd wordt, of daarvan levensgevaar voor een ander is te duchten, kan de gevangenisstraf met een derde worden verhoogd.

Dit laatste geld ook als het gaat om terrorisme:

Artikel 354a

Indien een der in de artikelen 350, 350a, 351, 352 en 354 omschreven feiten wordt gepleegd met het oogmerk om een terroristisch misdrijf voor te bereiden of gemakkelijk te maken, wordt de op het feit gestelde gevangenisstraf met een derde verhoogd.