Wat zijn mijn wettelijk rechten (op geld retour) als je iets besteld via een webshop maar het product niet meer leverbaar is?

Mijn complete situatie:

Op 3 december heb ik via en webwinkel een gaming muis besteld die bij hun in de aanbieding was, na een aantal minuten was mijn status van "verwerken" naar "Uw bestelling en betaling is goed ontvangen en wordt klaargemaakt voor verzending." gegaan. Nu is het geval dat ik op 18 December nog niks had gehoord over mijn bestelling en nam dus contact op met de website, na een aantal contact pogingen ontving ik dit:

Email 1;
-zie plaatje 1, (ivm max tekens)

Op 20 December was de status nog niet veranderd en nam ik opnieuw contact en ontving ik dit:

Email 2;
-zie plaatje 2, (ivm max tekens)

Er werd dus gelogen in de eerste email, en nu is het voor onbepaalde tijd niet leverbaar. Ik had dat product besteld bij hun omdat hij in de aanbieding is, en omdat het de specifieke muis is die ik aan het zoeken was. ( Er zit een speciale knop op muis )

Mijn vraag is dus:
Wat zijn wettelijk mijn rechten op een geld retour aangezien ze wel een product voor een speciale actie prijs neerzetten maar deze niet leverbaar is en er geen alternatief is op hun webshop? Ben ik verplicht om te wachten of kan ik het aankoop bedrag terug eisen aangezien ze niet weten wanneer het product binnen komt?

Extra info:
De webshop beschikt over Certificaat Thuiswinkel Waarborg, er word een oplossing aangeboden maar een alternatief is niet leverbaar aangezien ze van dezelfde fabrikant komen, aankoop via ging via iDeal ( ING ).

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
2.1K

Het beste antwoord

In de wet staat dat je het product uiterlijk binnen dertig dagen moet krijgen. Als een verkoper bij een product zegt dat het binnen vijf werkdagen te leveren is, moet hij zich aan die afspraak houden. Kan de verkoper het product niet bezorgen, omdat het op is? Dan moet de verkoper je dat meteen laten weten. Hij moet je dan zo snel mogelijk jouw geld terugbetalen. De verkoper moet dit in elk geval binnen dertig dagen doen nadat je hebt gehoord dat het product niet te leveren is.

In dit geval is er aan je bevestigd dat er dit jaar, dus nog voor 1-1-2014, twee leveringen binnenkomen. Op elk moment verwachten ze weer voorraad.
Je kunt hierop bijvoorbeeld reageren dat je je bestelde gamemuis voor een bepaalde datum wil hebben of anders je geld terug wil.
Ontbinden en geld terug vragen kost ook weer tijd en elders kopen zal wel duurder worden. In de bron vind je voorbeeldbrieven voor eventuele ontbinding van de overeenkomst. Het is vervelend dat er leveringsproblemen zijn, maar je zou ze nog een week de tijd kunnen geven.