Wat wordt er gedaan als iemand niet op een verhoor komt?

Ik heb zo'n jongen aangegeven die nu is opgeroepen voro een verhoor en zegt dat hij weigert te komen. Als hij dat doet, wat doet de politie dan? Ik heb weleens verhalen gehoord over arrestaties maar is dat echt zo? En arresteren ze altijd als iemand niet komt of niet?

Toegevoegd na 29 minuten:
Ik heb hem aangegeven wegens smaad

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (1)

Ligt er aan waarvoor hij verhoord moet worden. Is het een VH-feit (Een straf waar Voorlopige Hechtenis op toegepast kan worden) dan kan de officier van justitie bevel geven tot aanhouding buiten heterdaad. Voor een verkeersovertreding zal hij niet buiten heterdaad aangehouden mogen worden, maar betreft het bv een diefstal, openlijke geweldpleging etc dan zeker weten.

En uit zeer betrouwbare bron weet ik dat als iemand geen gehoor geeft aan het feit om op eigen gelegenheid naar het politiebureau te komen, dat ze deze maatregel toepassen.
Dus als het een VH feit is, maak die jongen dan maar heel erg duidelijk dat hij echt moet verschijnen of op zijn minst contact met de politie moet opnemen, want anders wordt hij echt gehaald. En geloof me, dat gebeurt op een moment dat het hem erg slecht uitkomt.

Nu heeft hij de regie nog, straks niet meer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, dan kan hij niet buiten heterdaad worden aangehouden. Maar nog steeds niet verstandig om niet zijn verhaal te doen. Dan wordt het dossier ingestuurd met de aangifte, eventuele getuigenverklaringen of bewijzen en dan gaat de officier zich daar over buigen zonder dat hij zijn versie kan vertellen. En dat kan heel negatief uitvallen natuurlijk.
Rudolf
12 jaar geleden
Ik wil je niet ontmoedigen, maar op grond van mijn persoonlijke ervaringen met het werk van de politie, zal dit naar mijn idee uiteindelijk op niets uitdraaien, omdat dergelijke zaken doorgaans bij de politie geen hoge prioriteit hebben. Misschien zoeken ze nog contact met de verdachte om hem te horen, maar dit is meer een formele kwestie, zodat ze hun eigen straatje schoon kunnen vegen. Dan kunnen ze in ieder geval rapporteren dat ze 'gepaste actie' hebben ondernomen. Ik zou het op prijs stellen als je de afloop van deze zaak op de site of eventueel via mijn mail zou willen melden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goed antwoord, plusje waard :-). Wat aanhouden buiten heterdaad qua verkeersovertredingen betreft: voor 175 ( strafverzwaring art 6) wvw kan het wel
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@scarface, zekers! Maar dan is het ook meteen een misdrijf toch? Enne dank vh plusje.