Wat wordt er gedaan als iemand niet op een verhoor komt?

Ik heb zo'n jongen aangegeven die nu is opgeroepen voro een verhoor en zegt dat hij weigert te komen. Als hij dat doet, wat doet de politie dan? Ik heb weleens verhalen gehoord over arrestaties maar is dat echt zo? En arresteren ze altijd als iemand niet komt of niet?

Toegevoegd na 29 minuten:
Ik heb hem aangegeven wegens smaad

Weet jij het antwoord?

/2500

Ligt er aan waarvoor hij verhoord moet worden. Is het een VH-feit (Een straf waar Voorlopige Hechtenis op toegepast kan worden) dan kan de officier van justitie bevel geven tot aanhouding buiten heterdaad. Voor een verkeersovertreding zal hij niet buiten heterdaad aangehouden mogen worden, maar betreft het bv een diefstal, openlijke geweldpleging etc dan zeker weten. En uit zeer betrouwbare bron weet ik dat als iemand geen gehoor geeft aan het feit om op eigen gelegenheid naar het politiebureau te komen, dat ze deze maatregel toepassen. Dus als het een VH feit is, maak die jongen dan maar heel erg duidelijk dat hij echt moet verschijnen of op zijn minst contact met de politie moet opnemen, want anders wordt hij echt gehaald. En geloof me, dat gebeurt op een moment dat het hem erg slecht uitkomt. Nu heeft hij de regie nog, straks niet meer.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100