Hoelang duurt de procedure uit huis plaatsing?

Stel dat de gezinsvoogd een uit huis plaatsing wilt voor mij. Hoelang duurt die procedure ongeveer? Op 6 December 2011 word ik 18 jaar. Is dit nog haalbaar? Ik heb al met een jurist gepraat maar die schat en denkt dat dit eigenlijk onmogelijk zou zijn. Ik wil het zeker weten en dus vraag ik het aan jullie want ik wil het toch met zekerheid weten.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
1.2K

Het beste antwoord

Zekerheid ga ik je natuurlijk niet geven (dat kan de kinderbescherming niet eens), maar ik kan wel een gooi doen.

De procedure van uithuisplaatsing is een heel precaire, en moet met de grootste zorgvuldigheid gebeuren. Daar zijn een hele boel mensen bij betrokken, uiteraard, en ambtelijke molens malen, zoals je weet, langzaam. Het hangt er ook van af hoe snel er een plekje voor je gevonden wordt natuurlijk als de machtiging er eenmaal is : pleeggezinnen liggen niet voor het oprapen, en vanwege je leeftijd kom je vermoedelijk eerder in aanmerking voor iets als kamertraining.

Ik kan je eigenlijk wel garanderen dat het voor je achttiende niet meer lukt. Een paar maanden tot een half jaar gaat er zo overheen, ZELFS als het urgent is kan het soms weken duren. En aangezien de procedure voor de aanvraag van een machtiging voor uithuisplaatsing nu nog niet loopt, is er vermoedelijk geen sprake van urgentie. Is de situatie echter volledig onhoudbaar, dan is op deze leeftijd weglopen en iets voor jezelf zoeken (crisisopvang - opvang - kamertraining was in de jaren 80 een vrij gebruikelijk traject) misschien nog wel een voor de hand liggender oplossing dan op je kont gaan zitten e nafwachten hoe hulpverleners de boel voor je gaan oplossen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nou, nou marleen, op je kont gaan zitten... waarop anders dan?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Droog hoor freek ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op je hurken ?
Op je knieën ?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
op je handen zitten?