Er staat een ouwe fiets voor iemand zijn deur, op slot, wel rijklaar, al een weekje..Mag dat zomaar? Wat kan je doen?

Utrecht En Amsterdam kennen de regel dat voertuigen die niet rijklaar zijn, of wel rijklaar zijn maar buiten de rekken staan, worden verwijderd. Na een rood/oranje label met waarschuwing heb je nog een week (zie foto) Maar hoe gaat dat in een dorpje, of middelgrote stad of in een buitenwijk? Wat zijn dan je rechten als je al een maand tegen een lekkende, roestige brommer zit aan te staren? Of misschien een oude auto die al weken in dezelfde positie voor je deur staat?

Toegevoegd na 1 minuut:
LEES EXTRA UITLEG A.U.B.

Toegevoegd na 31 minuten:
over de reactie, de mijne zijn weer is op vandaag..

Als je zoals ik uitkijkt op een prachtige wilgenboom, vol klimop en planten die eruit groeien, staat zon batavus tegen die wilg echt wel heel erg het uitzicht te verknallen, en na 5 weken nog net iets meer... Of vind je me nog een zeikerd?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wetgeving
4.8K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je wilt een brommer laten weghalen omdat jij het vervelend vindt om m te moeten zien? What's next? Alle voertuigen die niet jouw favoriete kleur hebben moeten verboden worden? Misschien kan je het gewoon negeren, heb je er echt last van (staat ie in de weg als je er langs wil oid) of zit je jezelf alleen maar te ergeren eraan?

Het beste antwoord

Deze blijft gewoon staan, misschien dat iemand deze pas over een maand komt ophalen.

Maar als deze bij ons voor de deur zou staan, zou ik de wijkagent, gemeente of politie bellen. Ik denk dat ze deze dan alsnog zullen verwijderen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Even de lokale gemeente bellen, of anders de politie, zou ik zeggen :).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja dat mag, zolang de eigenaar niet gewaarschuwd is via een label mag de fiets niet verwijderd worden. Ik heb zelf ook zo'n roestbak gehad om maar het station te fietsen. Zag er niet uit, maar kon er wel mee fietsen. En hij bleef veel langer ons het station staan dan mijn nieuwe fiets. Heb ook een aantal waarschuwingen gehad. En weer netjes verwijderd omdat ik de fiets nog gebruikte. Had het heel vervelend gevonden als we hem zomaar hadden weggehaald omdat ie lelijk was.

Wat je wel kan doen is de gemeente waarschuwen dat die fiets daar in de weg staat. En vragen me we ernaar willen kijken. Dan krijgt hij ook een label en kunnen ze hem na een bepaalde tijd verwijderen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit is misschien zo in grotere steden.
Echter, in Ermelo waar ik woon, worden buiten de rekken geplaatse fietsen zonder pardon verwijderd en meegenomen naar een opslag. Na betaling van 15 euro mag je de fiets dan weer meenemen.
Er hangen wel borden bij het station waarop staat dat als je ze inderdaad buiten de daarvoor bestemde rekken plaats, de fiets wordt meegenomen
Een lekkende brommer is een milieudelict. Sowieso al, en al helemaal als die brommer in een waterwingebied staat.

Voor de lokale regels omtrent andere voertuigen kun je het beste eens informatief informeren bij je wijkagent. Weet je niet wie dat is, bel dan naar het algemene nummer voor niet-urgente zaken: 0900-8844, ook bekend als 0900-TUIG. Zij verbinden je door met de (regio)politie van jouw woonplaats. Die kunnen je in contact brengen met jouw wijkagent.

Indien mogelijk/nodig zal de wijkagent het bedoelde voertuig eens bekijken, en/of de eigenaar aanspreken.

Je kunt natuurlijk ook zelf de eigenaar eens vragen hoe lang dat ding daar nog blijft staan.
Cryofiel
14 jaar geleden
Je hebt geen recht om aan iemand anders eigendom te komen. Zolang de fiets op gemeentegrond staat, kun je niets doen. De gemeente kan pas iets doen als er een gemeentelijke verordening is die bepaalt dat de gemeente dat mag. In dorpen zal die er niet zijn. Als een fiets echt een wrak is waar je niet op kunt rijden, kan je hem wel bij het vuilnis zetten. Het betreft dan een zogenaamd res nullius, een goed waarvan de eigenaar afstand heeft gedaan, net als het propje papier dat iemand op de grond werpt.
Als je je stoort aan de fiets, kun je hem misschien verderop zetten. Hier bestaat geen wettelijk recht toe, maar niemand zal je dat kwalijk nemen.