Mag een lid van de VVE de jaarvergadering leiden op verzoek van de voorzitter?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

De Vereniging van Eigenaren (VvE) is opgebouwd uit een Bestuur, Commissies en een “Vergadering van Eigenaren”. Het Bestuur is verplicht om minstens één keer per jaar de Vergadering van Eigenaren, oftewel de Algemene Ledenvergadering te organiseren

De Voorzitter van deze vergadering wordt gekozen door de Vergadering van Eigenaren. Dat kan een lid van de Vereniging van Eigenaren zijn, maar ook iemand van buiten de vereniging. De voornaamste taak van de Voorzitter is het leiden van de vergadering en hij is het aanspreekpunt.
De Voorzitter kan worden gekozen voor onbepaalde tijd maar de Vergadering van Eigenaren kan ook besluiten om voor iedere vergadering een andere Voorzitter aan te wijzen.
Voorzitter van de Vergadering van Eigenaren is een andere functie dan die van de Voorzitter van het Bestuur. Als het Bestuur uit maar één persoon bestaat dan mag deze persoon niet de functie van Voorzitter van de Vergadering uitoefenen. Dit mag dus wel als het Bestuur uit meerdere bestuurders bestaat.
De Voorzitter van het Bestuur mag best iemand aanwijzen om de Vergadering van Eigenaren voor te zitten maar de Vergadering hoeft hier niet mee akkoord te gaan. Zij bepaalt uiteindelijk zelf wie als Voorzitter wordt geaccepteerd.
Een groot misverstand is dat het Bestuur het voor het zeggen heeft in de VvE. Dit is echter niet het geval. De Vergadering van Eigenaren neemt in principe alle besluiten in de Vergadering van Eigenaren en daar hoort ook het kiezen van een Voorzitter bij.