Kan er vruchtgebruik worden gevestigd op een huis, ten behoeve van een gedeelde eigenaar van dat huis?

Huis is geerfd door 3 kinderen. 1 kind wil in het huis blijven wonen, maar heeft niet de financiële middelen om het te kopen. Kan er als vruchtgebruik niet mogelijk is een huurovereenkomst worden vastgesteld?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
teusvh
10 jaar geleden
Er zijn best wel een aantal mogelijkheden.
Twee van de kinderen kunnen hun deel van het huis verkopen aan de derde, en hem de koopsom als lening geven. Dan betaalt hij rente, die qua bedrag zeker niet hoger hoeft te zijn dan wat je anders aan huur kwijt bent.
Ook kunnen ze besluiten de erfenis (de boedel) vooralsnog niet te verdelen, en een van de kinderen (die in het huis blijft wonen) aan te wijzen als beheerder.
Ze kunnen ook het huis in gezamenlijk eigendom houden, en dat bij het kadaster ook zo laten vastleggen. Die ene hoeft dan maar 2/3 van het huis te huren, 1/3 is al van hem. Eigenarenlasten betalen ze elk voor een derde deel.
Hoe je het ook doet, hou goed rekening met de fiscale aspecten!
Vruchtgebruik zou juridisch ook best wel kunnen, maar dat kan belastingtechnisch als schenking worden gezien. Daar verdien je dus helemaal niets mee. Om het voorzichtig te zeggen.
Maar voor je wat doet, praat zeker met een deskundige. En zet wat je afspreekt goed op papier. Ook mensen die van goede wil zijn hebben niet perse een goed geheugen.

Antwoorden (1)

1 derde is van dat kind en de 2 andere derde van de andere 2 kinderen. Er moet erf belasting worden betaald over de erfenis van dat huis ik weet niet wat de waarde van het huis is wat kinderen hebben een bepaalde vrijstelling. Als de twee andere kinderen genoegen nemen met het verhuren van hun deel dat maken ze een overeenkomst waarbij het kind dat blijft wonen een huurbedrag overmaakt aan de beide andere kinderen of dit allemaal handig is? Wat hoe willen ze dat doen met onderhoud om het huis in een goede staat te houden? Allemaal afspraken waar ze dan aan moeten denken ik zou dus maar een notariële akte laten opmaken.
ronron1212