Als je doorrijdt na een aanrijding en jezelf diezelfde avond nog meld.. Moet je dan in de cel?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
1.7K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hahhahaah leuk plaatje !

Het beste antwoord

Nee, als je jezelf binnen een aantal ure meldt dat jij bent doorgereden na een aanrijding heeft dat niet zoveel gevolgen. Je kunt zeggen dat je even in paniek was en daarom bent doorgereden. Men zal eea afhandelen en anders moet je morgen terug komen.

Dit alles met een grote tenzij. Heb je heel erg veel schade gemaakt of nog erger iemand aangereden dan geldt vorenstaande niet en zul je worden aangehouden en inderdaad in een cel belanden. Maar jezelf melden is altijd beter dan niets doen. Ze vinden je toch wel!!!
Succes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Als het gaat om blikschade zal er niet zoveel aan de hand zijn. Lijkt me een overtreding waar je een boete voor kunt krijgen. Maar als je je dezelfde avond nog meldt, dan kun je nauwelijks stellen dat er iemand schade van ondervindt, en zal het met die boete ook wel meevallen.

Het wordt allemaal heel anders, als er bij de aanrijding gewonden vallen. Dan wordt het een misdrijf, en zal het niets uitmaken of je je dezelfde avond nog meldt. In beide gevallen ben je zwaar de klos.

Lees dit en je weet precies hoe het zit.

"Doorrijden na een ongeval

Artikel 7 WVW bevat een verbod op het doorrijden na een aan aanrijding . Als iemand betrokken is geweest bij een aanrijding waarbij een ander is gedood of waarbij schade of letsel is toegebracht, mag hij de plaats van het ongeval niet verlaten tot het moment dat hij behoorlijk gelegenheid heeft geboden tot vaststelling van zijn identiteit en die van zijn voertuig. Ook mag hij gewonden niet in hulpeloze toestand achterlaten. Een en ander geldt natuurlijk alleen indien diegene weet of redelijkerwijs moet vermoeden dat een nader is gedood of dat schade of letsel is toegebracht.

Afgezien van de situatie waarin een gewonde in hulpeloze toestand is achtergelaten kan strafvervolging worden voorkomen indien men zichzelf vrijwillig binnen 12 uren na het verkeersongeval bij de politie meldt.

Voor dit misdrijf kan een boete tot €4500,= worden opgelegd en gevangenisstraf tot 3 maanden, alsmede een ontzegging van de rijbevoegdheid van maximaal 5 jaar (bij recidive 10 jaar)."

http://www.verkeersstrafrecht.nl/overigeverkeersdelicten
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jouw antwoord is juist inderdaad, de grens van 12 uur geldt. Mocht de politie je echter binnen die termijn opgespoord hebben, kan er alsnog strafvervolging komen. Dit weet ik omdat ik een aantal dagen met de politie heb meegedraaid.
Ja

Mits het een ongeval betreft met enkel materiële schade en jij je eigen binnen 12 uur na het ongeval meld en je eigen identiteit en dat van het betrokken voertuig kenbaar maakt.