De NMa heeft een miljoenen boete uitgedeeld aan KPN, T-Mobile en Vodafone, maar wie krijgt dit geld ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Het NMa heeft laten weten dat al het geld dat zij ontvangen door boetes rechtstreeks naar Rijksfinanciën gaat.
NMa is een zelfstandig bestuursorgaan maar maakt voor zowel de financiële, personele en bedrijfsuitvoeringsaspecten deel uit van het Ministerie van Economische Zaken.
Toezicht en verantwoording hierop gebeurt door de Inspectie van Financiën.

De NMa heeft een eigen begroting en verkrijgt zijn budget van het ministerie van EZ. In de begroting van het NMa zijn slechts de gelden uit dit budget genoemd. De kosten die worden gemaakt door het NMa worden dus ook niet verrekend met de boetes want die staan volledig buiten hun eigen budget.

Toegevoegd na 19 minuten:
Aanvulling: de boetes worden dus ook niet gebruikt om gedupeerden te compenseren. De NMa is er geen belangenorganisatie voor particulieren of bedrijven. Gedupeerden die vinden dat zij schade hebben ondervonden kunnen op eigen gelegenheid rechtelijke stappen nemen.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1

Andere antwoorden (4)

De nederlandse overheid
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De overheid, tenzij er besloten is dat de bote ebdoeld is om de gedupeerde klanten te compenseren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Overheid of klanten die bedrogen zijn
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die boetres worden gestort in 's Rijks schatkist (in theorie dus van ons allemaal) en komt ten goede aan de "algemene middelen" (zie de met Prinsjesdag ingediende) begroting, net zoals andere door de centrale overheid opgelegde boetes.