Kun je altijd een advocaat krijgen wat is de grens voordat je deze zelf moet betalen?

Ik krijg en rechtszaak, daarbij is wel al met zekerheid vast te stellen dat de andere partij schuld heeft het staat op beeld. Nu is het zo dat ik denk dat ik het geld niet voor een advocaat over heb, ik heb wel wat geld gespaard maar dat is weggezet voor verdere studie en stagereis naar buitenland ook voor rijlessen. De tegenpartij kan niks betalen, die hebben zelf schuld , zullen de kosten van de advocaat op mijn rekening komen. Hoeveel spaargeld zou je mogen hebben voor een zg pro deo advocaat? Over het betalen maak ik me echt zorgen want een advocaat kost minimaal 200 euro per uur , heeft iemand me laatst verteld.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Advocaten zijn inderdaad duur maar niet voor elke zaak verplicht. Ik kan uit je verhaal niet goed opmaken om wat voor zaak het draait, maar in sommige gevallen (bv sommige civiele gevallen) mag je zelf je zaak bepleiten.
Is het wel verplicht, dan moet je weten dat een 'gratis' advocaat niet altijd gratis is. Vaak moet je een eigen bijdrage betalen, meestal van zo'n €700. Het is echter wel goed om te weten dat de verliezer van de zaak veroordeeld kan worden (in de meeste gevallen ook wordt) om de proceskosten te betalen, d.w.z. ook de kosten van jouw advocaat. Op de site van de Raad voor Rechtsbijstand kun je een test kan doen om te kijken of je wel of niet gebruik kan maken van gefinancierde rechtsbijstand.

Maar voor de duidelijkheid: pro deo-advocaten zijn er om mensen te helpen die echt geen rechtsbijstand kunnen betalen, en niet die daar simpelweg het geld niet 'voor over hebben', zoals jij aangeeft. Als je de kosten niet wilt maken (je loopt natuurlijk ook het risico dat jíj verliest en dan naast je eigen proceskosten ook de proceskosten van de ander moet betalen) dan moet je zorgen dat je buiten rechte een regeling treft. Procederen is riskeren.

Toegevoegd na 1 minuut:
Hier: http://www.rvr.org/nl/subhome_rz/rechtsbijstandverlener,Voorwaarden.html zie je de voorwaarden.