Als je ID is gestolen en naar de politie gaat om aangifte te doen krijg je dan een boete wegens het niet kunnen tonen van een ID-bewijs?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wetgeving
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
+GV
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Je hebt natuurlijk ook paspoort en rijbewijs.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
geen*
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
LOL, goeie vraag ;-)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Denk dat dat wel zal meevallen. :)
Info: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/paspoort-en-identificatie/inhoud/vermissing-van-een-paspoort-of-identiteitskaart
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bij een dienstklopper zou dat zo maar kunnen , maar bij een normaal mens, die 'redelijk' kan denken, is het een onzinnige veronderstelling.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
mr tomaat, niet iedereen heeft een rijbewijs en een paspoort is ook niet nodig tenzij je buiten Europa etc reist.
kierkegaard47
8 jaar geleden
Ik denk het niet. In Nederland is nl een toonplicht maar geen draagplicht vastgelegd. In de praktijk betekent die toonplicht weliswaar nog steeds dat je je ID eigenlijk altijd bij je moet hebben, maar het belangrijkste verschil is dat bij een toonplicht niet zonder redelijke aanleiding naar je ID gevraagd mag worden (zo'n aanleiding zou bv. verdenking van een strafbaar feit kunnen zijn). In dit geval zou er zo'n redelijke aanleiding dus niet zijn, lijkt me. Hoewel het natuurlijk nooit kwaad kan om voor de zekerheid een vervangend ID mee te nemen, mocht je dat hebben (maar daar ga ik dan maar even niet van uit).

Het beste antwoord

Nee je krijgt geen boete