Kan mijn werkgever zeggen dat ik niet meer hoef te werken als het rooster al vastgesteld is?

Ik werk bij een supermarkt. Ik heb ruim 3 weken van tevoren mijn rooster voor de kerst binnen gekregen.
Nu heeft mijn leidinggevende mij 2 dagen voor de kerst gezegd dat ik 2 uur later moet beginnen met mijn dienst omdat de kerstdrukte toch meeviel. Ik zei hierop dat ik het er niet mee eens ben, omdat ik mijn kerstdagen aangepast heb op de tijd die ik heb gekregen en het nu opeens 2 dagen van tevoren is veranderd.
Normaal zou ik hier geen moeite mee hebben, maar met kerst vind ik dit een ander verhaal omdat je toch met familie ed. rekening moet houden. Hierop antwoordde zij dat het is zoals het is. Een paar uur later zei zij tegen mij dat ik helemaal niet meer hoefde te komen werken en zij al iemand anders had geregeld om mijn dienst te werken. Ook wil ze een gesprek met mij.
In mijn ogen heb ik niets fout gedaan. Welke rechten heb ik op dit moment?

Toegevoegd na 41 minuten:
In de vraag is werknemer = werkgever. Excuses

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Wetgeving
3.2K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Je CAO heeft hier het antwoord op :)
ronron1212
7 jaar geleden
Kan mijn werknemer zeggen je bedoeld werkgever?
Erna55
7 jaar geleden
Het hangt ervan af welk contract je hebt en of je nog in de proeftijd zit.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@ M13P Ik heb mijn CAO bekeken, maar kan hier niets over terugvinden: https://www.fnv.nl/site/alle-sectoren/caos/caos/42579/Grootwinkelbedrijven_in_Levensmiddelen_VGL___cao_2013-2017_versie_20-07-2016_ZONDER_fnv__getekend.pdf @ronron1212 Werknemer is inderdaad werkgever, heb ik per ongeluk fout erin gezet. @Erna55 ik werk hier nu 1,5 jaar en heb volgens hen een 0 uren contract, maar in het personeelshandboek staat dat alle hulpkrachten een 2-12 uren contract hebben
tinus1969
7 jaar geleden
Ik vind het in ieder geval onfatsoenlijk. Je bent ingedeeld, als je niet meer hoeft te komen moet je in ieder geval uitbetaald worden.

Antwoorden (1)

In de Supermarkt CAO art 3f staat:
f. Roosters en arbeidstijden worden tijdig bekend gemaakt. Dit betekent dat:
– het volledige rooster minimaal één volle week voor aanvang bekend wordt gemaakt behoudens onvoorziene omstandigheden. Indien voor de werknemer het rooster niet één week van tevoren bekend is gemaakt, kan de werknemer slechts worden verplicht om te werken op zijn structurele arbeidstijd;
– roostervrije uren, alsmede een vaste vrije dag uiterlijk twee weken tevoren bekend wordt gemaakt.

Het lijkt me dus dat 2 dagen echt te kort is.