Is een advocaat van een verdachte alleen bezig te zoeken naar vormfouten of geloofd hij echt in de onschuld van de beklaagde?

Toegevoegd na 10 minuten:
als hij overtuigd is van z'n schuld (door bv een bekentenis) welke motivatie heeft de advocaat nog om voor de beklaagde zo laag mogelijke straf te bepleiten?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wetgeving
1.2K

Het beste antwoord

In de rechtspraak in nederland gaat het tegenwoordig niet meer om de waarheid boven water krijgen (en mensen op basis daarvan al dan niet te veroordelen), maar of alles wel volgens de juiste procedures is verlopen.

En die juiste procedures gaan heel erg ver.
Dit is ook nog eens een viceuze cirkel, omdat de advocaten er continu vormfouten in zoeken, worden de procedures weer aangescherpt en hebben de advocaten weer meer procedures waarin vormfouten kunnen worden vastgesteld.

Dus ja, advocaten zijn alleen nog maar bezig met het zoeken naar vormfouten, wat hun cliént gedaan heeft en warom maakt ze helemaal niets uit. Nou ja, dat moet je natuurlijk wel een beetje genuanceerder zien, maar uiteindelijk draait het alleen nog maar om het proces en niet om wie, wat heeft gedaan en waarom.

Toegevoegd na 11 minuten:
Naar aanleiding van jouw toevoeging. Zijn motivatie is grotendeels geld (en aanzien).
Advocaten zien het als een 'spel' dat hun cliënt een zo laag mogelijke straf opgelegd krijgt.
Natuurlijk willen ze ook dat er een eerlijk proces is, maar echt, in Nederland verlopen nagenoeg alle processen zoals het hoort. Daar hoeft een advocaat heel weinig voor te doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Natuurlijk gaan die juiste procedures ver. Zou je willen dat je tot gevangenisstraf veroordeeld zou kunnen worden zónder dat je schuld zorgvuldig wordt bekeken? Het controleren van die procedures waardoor je als verdachte niet te maken krijgt met willekeur, is trouwens niet het zoeken naar vormfouten. Een vormfout is een fout in de dagvaarding. Hoe groot de consequenties zijn die de rechter verbindt aan een vormfout, hangt er sterk van af hoezeer de verdachte door de vormfout is geschaad in zijn verdediging. Je gaat dus niet vrijuit door ieder spelfoutje.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als door de regionale politie in het ogen van het NFI een verkeerd labeltje ergens op wordt geplakt, echter het nummer van dat labeltje staat al in het strafrechtdossier. Omdat het NFI niet met dat labeltje kan werken, wordt een nieuw labeltje aangemaakt. Dit komt netjes in het strafdossier.
Advocaat zegt labeltjes zijn verwisseld, nu zou het zo kunnen zijn dat de monsters verwisseld zijn, dus ik eis vrijspraak en krijgt dat ook. is de verdachte door deze 'vormfout' geschaad? In mijn ogen niet. Ik zeg niet dat het slechts is dat er wetten en regels zijn (het wetboek van strafvordering is een groot goed), maar ik zeg wel dat men té ver gaat met de regeltjes!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nav je laatste reactie is duidelijk dat je geen idee hebt wat een vormfout precies is. Dat advocaten alleen voor het geld 'gaan' en verdediging zien als een spelletje is ook onzin. En wat al helemaal een getuigt van geklets is dat het proces al loopt 'zoals het hoort' en dat de advocaat overbodig is: het is dan handig om te weten dat (muv van een strafprocedure) vrijwel de gehele omvang van elke rechtszaak wordt beslist op basis van de dagvaarding die de advocaat zelf opstelt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@johanpok leg jij dan eens uit wat een vormfout PRECIES is. Ben benieuwd.
Volgens mij ging het in deze vraag om geloven in de mogelijke onschuld van de cliënt, wanneer we spreken van schuld en onschuld hebben we het in mijn ogen over strafrecht. Maar ook daarin kan ik het mis hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Afgezien van het niet weten wat een vormfout is: ik mag toch hópen dat een verwisseling van labeltjes op monsters waardoor oncondtroleerbaar is geworden of het onderzoek steeds naar hetzélfde monster is gedaan, wordt gezien als zeer grote onzorgvuldigheid die het bewijs ontoelaatbaar maakt. Wat jij nu als zo triviaal ziet, maakt het namelijk mogelijk dat monsters wél worden verwisseld zonder enige controle daarover. Dat maakt het mogelijk om onschuldigen te veroordelen op basis van gefabriceerd bewijs.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het was niet makkelijk maar je hebt de 3 punten verdiend.

Andere antwoorden (8)

Een advocaat van een verdachte is niet bezig met geloven in zijn verdachte.

De advocaat is bezig met het behartigen van de belangen van de verdachte. Dat betekent dat hij op basis van de tenlastelegging en het gepresenteerde bewijs zal pogen om aan te tonen dat het bewijs onjuist is, of niet gebruikt kan worden, of op andere wijze kan worden weerlegd.
itsme
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Prima antwoord +1
Ik denk dat dat volledig van de advocaat in kwestie afhangt. Voor zijn of haar portefeuille zal hierdoor gespijsd worden. Hoop dan maar vooral dat je advocaat heel humaan is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou niet hopen op een humane advocaat, maar een kundige advocaat!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Idem als SusyQ -1voor APT. Denk dat je je wat meer in de advocatuur moet verdiepen. Zij verdedigen de belangens van hun client. Doorgaans weet een advocaat van de 'hoed en de rand' maar zal zijn/haar client erop attenderen om zoveel te vertellen als strikt noodzakelijk is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De meeste strafrechtadvocaten werken op basis van een toevoeging (pro deo).
Beroepsmatig zal hij naar de beste uitkomst zoeken voor zijn client,op basis van wat zijn client zegt.

Hij geloofd dus wat de verdachte zegt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor een advovaat is het niet belangrijk of iemand schuldig is of onschuldig, hij toetst en maakt daar een verdediging op.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Iedereen, schuldig of onschuldig, heeft recht op goede verdediging. Advocaten werken ook op basis van dat principe.

Maar om je precieze vraag te beantwoorden: de verdediging van een verdachte houdt meestal wel wat meer in dan het zoeken naar vormfouten, dus nee, een advocaat is niet alleen daarmee bezig.

En nee, een advocaat gelooft niet per definitie in de onschuld van de verdachte. Sterker nog, als de verdachte schuldig is, wil de advocaat dat het liefste gewoon weten, omdat hij zijn cliënt beter kan verdedigen als hij weet wat de werkelijke toedracht is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nou SuzyQ, in principe zou het werk van een advocaat veel meer behoren in te houden dan alleen het zoeken naar vormfouten, alleen is dat in de praktijk toch echt anders.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eigenlijk denk ik, aan je antwoord te zien, dat je een veel te ruim begrip hebt van wat een vormfout is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En overigens ook een raar begrip van de taak van een advocaat. Dat is niet om de waarheid boven tafel te krijgen, maar om de belangen van de cliënt te behartigen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In dat laatste heb je absoluut gelijk. Want de waarheid is voor een cliënt niet altijd het meest gunstig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 SuzyQ. Je geeft het beste antwoord. De vrager leest over de vormfouten heen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Suzy +
@M0nieKie: Dat advocaten alleen bezig zijn met vormfouten is natuurlijk onzin.
altijd, nooit...? en zijn verschilende gebieden van expertise en verschilende soorden advocaten. als je in amerika uit idealistische overwegigen prodeo op death row werkt, mag ik hopen dat je je client gelooft. vormfouten worden vaak geaacioceerd met een "advocaat van de duivel" iemand die graag zijn client vrij krijgt zonder zelf zeker te zijn of deze onschuldig is. vaak word er dan gezegt: iedereen heeft recht op juridische verdediging. helaas heeft niet iedereen die voor de rechtbank komt geld voor een "vormfout advocaat"
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een advocaat verdedigt zijn client, punt uit.
Daar verdient hij/zij het honorarium mee.
De advocaat hoeft niet te geloven in zijn client, het belemmert zelfs mogelijk zijn werk als hij te close met zijn client wordt.
Als een advocaat iemand niet wil verdedigen , dan wordt dat vooraf aangegeven, is het iemand waartegen de advocaat een uitgesproken antipathie heeft, zal de advocaat de opdracht weigeren, omdat de objectieve verdediging dan gecompromitteerd is.
De advocaat zal alle mogelijkheden , mazen in de wet, vorm-of procedurefouten, aanvechten van de wettigheid en overtuigendheid van het bewijs en andere "verdedigingspunten" aangrijpen om zijn client vrij te krijgen , omdat dat dan ook een persoonlijke overwinning is, de advocaat verhoogt daarmee zijn status en aanzien en de prijs voor zijn toekomstige diensten.
Juist controversiele zaken die veel media-aandacht wekken
zijn interessant voor een advocaat, daarmee kan immers snel naam gemaakt worden.
Er zullen beslist zeer intergere en eerzame advocaten zijn,
die zaken weigeren omdat ze weten dat hun client gewoon schuldig is en straf verdient.
Deze advocaten zullen niet snel naam maken en bekendheid verwerven.
Voor een client die schuldig is, zijn zulke advocaten niet interessant. De client met veel geld zal dan voor grote namen gaan van advocaten families of zich anderszins onderscheidende advocaten.
Mooier dan dit kan ik het niet maken.
Een advocaat is ook maar een mens..........
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er worden bijzonder weinig strafrechtprocedures beslist op vormfouten. De advocaat verdedigt zijn cliënt, niet zijn daden. Meestal weet een advocaat niet of zijn cliënt schuldig is en wil hij dat ook niet weten.