Als je op een schrikkeldag geboren bent (29februari), wanneer ben je dan in gewone jaren voor de wet jarig?

Je mag trouwen op je 18e, alcohol kopen op je 16e. Het is dus belangrijk om te weten wanneer je voor de wet jarig bent. Is dat in dit geval 28 februari of 1 maart? En nog belangrijker..waar staat dit in de wet?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
13.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Of je nou op 28 feb gaat trouwen of op 1 maart :p die ene dag maakt niet uit toch?? Maar ik vind t wel een leuke vraag!! Volgens mij ben je gewoon 1 x in de 4 jaar jarig :D *grapje* hihi

Antwoorden (5)

In een jaar zitten er 365 dagen.. je wordt na 365 dagen 1 jaar ouder.. Dus reken maar uit op welke dag je komt als je 365 dagen verder telt.

Volgens mij 1 maart.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar waar staat dit in de wet?
ronron1212
12 jaar geleden
wet het is een normale conclusie 1 maart valt op de dag na 28 februari als er geen schrikkeljaar is. De 28 ben je nog niet jarig dus 1 maart
Op 28 februari is het nog geen 29 februari geweest, dus kan ben je dan sowieso nog niet jarig 'voor de wet' op de 28e. Het is de dag die volgt op de 28e februari waarop je 'voor de wet' jarig bent dan. In schrikkeljaren is dit de 29e februari, in gewone jaren is die dag er niet en dus zal er uitgeweken moeten worden naar 1 maart.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar waar staat dit in de wet?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kom je niet tot dezelfde conclusie door logisch na te denken? Ik weet niet waar dit in de wet staat en of dit überhaupt in de wet staat en al helemaal niet waar ik dit dan zou kunnen vinden. Hiervoor zou iemand moeten reageren die zich daarin verdiept heeft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn moeder is jarig op de 29e ze viert het altijd na de 28e inderdaad ook logisch aangezien je op de 28e nog niet geboren bent..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vaak is het ook zo in de wet opgenomen dat dingen ingaan de maand nadat je (bijvoorbeeld) 18 jaar bent geworden. Zo kreeg ik bijvoorbeeld wel een zorgtoeslag, maar pas vanaf de maand nadat ik 18 was geworden. Er stond toen ook bij dat je het vanaf de maand erna kreeg, TENZIJ je op de eerste van de maand jarig was. De wet bouwt er dus zogezegd omheen, om dit soort vraagstukken te voorkomen. :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@platje: mooi praktijkvoorbeeld! :)
1 maart als je goed telt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk misschien logisch, maar ik denk als je op 29 februari om 0:30 geboren bent bijvoorbeeld de 28ste gaat vieren en om bijvoorbeeld 23:30 1 maart.
Of de ouders mogen zelf kiezen.

Maar ik weet t niet helemaal zeker
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De wet zegt niets over de dag waarop je jarig bent.
Als het gaat om het bereiken van een bepaalde leeftijd dan is in een niet-schrikkeljaar dat op 1 maart het geval.
Dus 1 maart vervangt 29 februari in niet-schrikkeljaar.