Als twee Nederlanders op vakantie zijn in het buitenland, en de een de ander vermoord. Vind de rechtzaak dan in Nederland of in het buitenland plaats?

Dus wordt de verdachte bij thuiskomst weer uitgeleverd naar het buitenland? Of kan Nederland verzoeken om de zaak in eigen land te behandelen en volgens diens wetten te bestraffen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (1)

Het misdrijf is in het buitenland gepleegd dus gelden de buitenlandse wetten. Als je daar opgepakt wordt word je daar vervolgd. Mocht je dan weer in Nederland zijn moet dat land een uitleveringsverzoek aan Nederland vragen, dan word je in Nederland opgepakt en kun je uitgeleverd worden aan dat land om vervolgd te worden

Toegevoegd na 2 minuten:
mocht het land niet vervolgen en er is duidelijk bewijs van het misdrijf kan je ook in Nederland vervolgd worden voor het misdrijf, maar in eerste instantie wordt dat door het buitenlandse land gedaan