Mag een arts informatie vrijgeven van een al overleden persoon?

Een paar jaar geleden is mijn vader overleden aan een hartaanval. Hij was ook een dialysepatiënt die thuis alles zelf deed. Een maand voor zijn dood gedroeg hij zich heel anders. Hij ging vaker met ons zitten en praten, als hij normaal ergens boos op werd reageerde hij heel rustig.
Het het rare, hij zei dat we gelukkig moesten zijn omdat de arts had gezegd dat hij over een maand een nieuwe nier zou krijgen. ( volgens mij kan een arts nooit zo'n uitspraak doen, maargoed) En een maand later overleed hij.

Ik denk dat mijn vader en zijn arts wisten dat hij niet lang meer te leven had en dat ze dat geheim hebben gehouden voor ons ( rest van de familie)

Ik zit hier nog steeds mee en wil graag weten hoe mijn vaders laatste weken was, of hij het echt wist enzo.
Zou de arts mijn vaders dossier vrijgeven aan mij?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Ja, dat kan... Ik heb zelf het dossier opgevraagd van mijn oma (die toen al 15 jaar dood was overigens). Ik kreeg een formulier toegestuurd dat ik moest invullen om aan te tonen dat ik familie was en een kopie van mijn ID meesturen. Ik heb geen idee hoe het bij andere ziekenhuizen gaat maar als je het gewoon vraagt zal de receptioniste je al kunnen doorverwijzen naar wie er over gaat... succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ik zou een gesprek vragen met de betreffende arts. Hij kan dan zelf aangeven wat hij wel of niet mag zeggen. Toen mijn moeder overleden was hebben we na twee weken nog een gesprek gehad met de huisarts die erbij was. Hij was op dat moment heel open en kon ons wel het een en ander vertellen.
Vragen kan nooit kwaad, vooral als je zelf nog met veel vragen zit.
Succes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In precipie wordt een dossier vijf jaar bewaard na iemands dood. En dan wordt het vernietigd. Maar ik zou gewoon naar de desbetreffende arts toe gaan. Niet bellen of mailen want dan kan hij zich er makkelijk vanaf maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als ik jou verhaal lees vermoed ik dat je vader wist dat het einde naderde.

Of dit nu komt omdat de arts iets gezegd heeft of niet dan kan ik niet zeggen, duidelijk is wel dat jij aan de tafel moet gaan zitten met de dokter die dit gezegd zou hebben of anders de huisarts van je vader.