Heeft een center parcs beveiliger de bevoegdheid om naar je rijbewijs te vragen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (6)

Neen dat heeft alleen de politie en douane.

Toegevoegd na 1 minuut:
Misschien nog een aantal ambtenaren maar i.i.g. nooit een burger, ook al heeft hij een op een politie gelijkend pakkie aan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, die bevoegdheid heeft hij niet!

politie, douane, rijksverkeersinspectie zijn wel bevoegd!

Een medewerker van center parcs, mag vragen naar je reservering, en verder houd het voor hem/haar al op!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is mogelijk dat in de voorwaarden voor een verblijf op CenterParks staat dat je je moet kunnen legitimeren.
In dat geval mag dat, omdat je als je als gast of bezoeker bent, met die voorwaarden heb ingestemd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vragen mag altijd natuurlijk. En bedenk dat zo'n park particulier terrein is. Als er bij mij iemand op m'n landje loopt heb ik ook het volste recht om te vragen: wie bent u en wat doet u hier?
teusvh
12 jaar geleden
Wellicht is de leeftijd van de bestuurder erg onduidelijk. En om te voorkomen dat er onverzekerd (onder de 18jaar dus zonder rijbewijs) ongelukken worden gemaakt, zou ik niet weten waarom iemand niet naar mijn rijbewijs zou mogen vragen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, bevoegd is hij niet tenzij er iets in de algemene voorwaarden staat waar je mee akkoord bent gegaan.
Vragen mag hij natuurlijk altijd maar je hoeft er niet aan mee te werken.
Eerder wordt aangegeven dat alleen politie enzo dit mag vragen. Ook BOA's (bijzonder opsporingsambtenaren) mogen dit voor bepaalde feiten.
Simpel gezegd: Alle opsporingsambtenaren mogen staande houden en naar identiteit vragen.

Een beveiliger, waar dan ook, is geen opsporingsambtenaar en mag dat niet.
Dit is gewoon iemand die een mooi pakje aan krijgt en daarmee een uitstraling krijgt dat hij iets mag. Niets is minder waar. Het is gewoon een burger in een mooi pakkie.
Hij mag alleen wat iedere andere burger mag en dat is aanhouden op heterdaad.