aan gehouden op politie bureau advocaat toe gewezen kan ik nu kosteloos van advocaat veranderen?

ben niet tevreden over mijn huidige advocaat vind hen veel te weinig doen aan mijn zaak

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
1K

Het beste antwoord

De advocaat die op het politiebureau aan u werd toegewezen is de zogenaamde piketadvocaat. De advocaat komt u bezoeken op het politiebureau (ligt aan de zwaarte van het misdrijf het kan ook telefonisch) en overlegt met u over de feiten waarvan u wordt verdacht. De advocaat kan op dat moment alleen uitgaan van uw verklaring, aangezien uw advocaat in deze fase van het onderzoek in het algemeen nog geen dossier in handen heeft. De advocaat wijst u in het gesprek op uw rechten en plichten. In plaats van de van overheidswege toegewezen advocaat, kunt u ook zelf een advocaat kiezen, de zogenaamde "voorkeurspiketadvocaat".

Een piketadvocaat (een gratis toegewezen advocaat door de overheid) moet wel aan bepaalde voorwaarden voldoen, maar het kan zijn dat de piketadvocaat te onvoldoende gespecialiseerd is in uw speciale zaak.
Indien u voor uw gevoel onvoldoende wordt bijgestaan doet u er verstandig aan om zo snel mogelijk over te stappen naar een voor uw zaak gespecialiseerde advocaat.
U dient zelf aan de piketadvocaat de naam door te geven van de advocaat die de zaak moet overnemen en in het vervolg uw belangen gaat behartigen.
U komt in aanmerking voor een gratis pro deo strafrecht advocaat als uw inkomen en vermogen onder een bepaalde grens liggen. Indien uw inkomen onder de pro deo inkomensgrens ligt dan bent u alleen een kleine (verplichte) eigen bijdrage verschuldigd aan de advocaat. De inschakeling van een advocaat is dan verder gratis voor u.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Voordat je naar een andere advocaat toestapt, is het aan te raden dat je eerst een poging doet om er met jouw huidige advocaat uit te komen. Verandering van advocaat levert vertraging op en dubbel werk. Dat is niet altijd in jouw voordeel.
Vertel aan jouw advocaat op een vriendelijke maar duidelijke manier waarover jij ontevreden bent. En kijk wat de reactie is. Misschien ziet de advocaat in dat hij / zij zich beter moet inzetten.

Misschien heeft het advocatenkantoor een "klachtenfunctionaris" Bij de middelgrote kantoren is er vaak een advocaat speciaal belast met het behandelen van klachten van cliënten. Als dat allemaal geen resultaat heeft kan je verzoeken om een andere advocaat.

De Raad voor rechtsbijstand accepteert normaal gesproken een wijziging van advocaat als het de eerste keer is dat jij dat verzoekt. Je kunt in principe gewoon naar een andere advocaat toestappen, en die regelt dan de administratie.

De meeste advocaten zijn er niet happig op zijn om een zaak van een ander over te nemen. Het kan zijn dat zij een ander idee hebben over de manier waarop de zaak behandeld moet worden, maar het is vaak lastig om een eenmaal begonnen zaak een andere kant op te buigen. Het kan ook zijn dat zij denken dat jij een lastige klant bent. Een wijziging van advocaat levert aan beide advocaten een heleboel administratie op en discussie achteraf over verdeling van het salaris.

Maar met een beetje goede wil zal het wel lukken om een andere advocaat te vinden (of vraag het juridisch loket of jou daarbij te helpen). Een tweede keer van advocaat veranderen zal niet gaan.
fisbel
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bah weer een ongemotiveerde min voor een goed antwoord plus dus.
fisbel
10 jaar geleden
Dank je crea.
De uitleg in het artikel was zo goed dat met een eigen antwoord het er eigenlijk alleen maar minder op kon worden. Maar uit principe vermeld ik altijd de bron.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
een poging er eerst samen uit te komen kan nooit kwaad.
+Plus