is het toegestaan om je kind een naam te geven die traditioneel gezien niet bij zijn/haar geslacht hoort?

Bv. mag ik mijn zoon Sandra, Yvette, Elizabeth noemen en mijn dochter Frank, Marco, Todd of Tim?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
gulden of euro mag niet terwijl frank en mark wel mogen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lijkt mij van wel, aangezien er vele mannen de naam Anne dragen ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
waarom niet? als jij dat leuk vind
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tip: luister naar het fraaie lied "A boy named Sue", van Johnny Cash.

Antwoorden (3)

Ja, dat mag.

Toegevoegd na 1 minuut:
Of toch niet..

Voornamen die ongepast zijn of overeenstemmen met bestaande geslachtsnamen moeten door de ambtenaar van de burgerlijke stand geweigerd worden. Onder ongepast valt ook het geven van een ongewoon groot aantal voornamen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In principe is daar niets op tegen. Er zijn wettelijk gezien maar weinig regels

==========
[http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/naam-kiezen-en-naamswijziging/vraag-en-antwoord/welke-regels-gelden-er-voor-het-kiezen-van-een-voornaam-voor-kinderen-door-ouders.html]

Beperkingen keuze voornaam kind

De naam mag niet ongepast zijn. Een ongepaste naam is bijvoorbeeld:

* een naam die in strijd is met de geldende normen;
* een spottende naam, waarvan de drager in zijn leven alleen maar last kan hebben;
* een naam die bestaat uit een absurd groot aantal namen.

Ook mag de voornaam geen bestaande achternaam zijn zoals Bakker. Het mag wel een bestaande achternaam zijn als het ook een gebruikelijke voornaam is, zoals Roos.
========
Het komt er echter op neer dat de ambtenaar van de burgerlijks stand kan vinden dat een meisjesnaam spottend kan werken voor een jongen. Maar dat is natuurlijk subjectief en veel spottende naen worden geaccepteerd (Zie 'de schaamnaam' op radio 3)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jah dat mag mijn broer heet ook kim