Kan een bedrijf jouw domeinnaam zomaar overnemen zonder te betalen?

Stel, persoon X, die niet geaffilieerd is met Sony, registreert SonyPS3site.nl. Sony zelf heeft dit domein niet geregistreerd. Kan Sony die website zonder het over te kopen en zonder ander contact overnemen? Ik heb verhalen gehoord dat bedrijven dit kunnen als ze merken dat iemand anders een domeinnaam met hun product erin hebben.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (1)

Dat kan niet zomaar. Bij domeinen geldt de wet dat het domein alleen opgeëist kan worden als de website precies hetzelfde doet. Bijvoorbeeld klusbedrijf X staat al 10 jaar ingeschreven bij de KvK en heeft zijn bedrijfsnaam vastgelegd in het patentregister. Iemand koopt het domein X.nl en plaatst daar vervolgens informatie over een klusbedrijf met dezelfde naam. In dat geval mag klusbedrijf x het domein opeisen.

Toegevoegd na 6 minuten:
Er moet dus echt bewezen worden dat Sony de rechten heeft over het gebruik van de merknaam en dat het domein schade kan aanrichten aan het bedrijf. Maar vele bedrijven zijn juist blij met dit soort websites omdat die vaak de verkopen stimuleren.