mag er in elk/'n openbaar park in NL worden gebarbecued?

ik neem aan van niet, er zijn natuurlijk altijd plekken waar het niet mag.. maar in de regel mag je in de meeste openbare parken barbecueën toch, oder?

of heeft elke stad daarvoor zijn eigen beleid?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
2.4K

Het beste antwoord

In beginsel mag je op openbare plaatsen barbecueën zolang je geen gevaar of hinder veroorzaakt. De wet geeft gemeentes de ruimte om voor nadere regels hun eigen beleid te maken.
De meeste gemeentes hebben hier gebruik van gemaakt door plaatsen aan te wijzen waar het wel en niet mag, met eventueel nadere voorschriften (bijvoorbeeld dat er een meerderjarige en/of een blusmiddel aanwezig moet zijn).
Deze regels vind je in de Algemene Plaatselijke Verordening van de desbetreffende gemeente en kun je raadplegen op de website van de Gemeente.

Toegevoegd na 9 minuten:
Ik heb een link toegevoegd waar je de APV's van alle gemeentes kunt vinden. Typ een postcode van de gemeente waarvoor je de APV wilt vinden en zoek op: "algemene plaatselijke verordening". Dan kun je zien of je gemeente bijzonder beleid over barbecueën heeft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

In heel veel parken mag er gebarbecued worden, mits je geen brandschade veroorzaakt.
Maar in veel parken ook niet. In Utrecht bijv mag het in alle parken, maar in Rotterdam weer niet, behalve op speciaal aangewezen plaatsen.
In Amsterdam in sommige wel (Vondelpark), en ander weer niet (Amstelpark).

Hieronder een link, waar een aardig overzicht staat van barbecuen in de parken in de grote steden

http://www.nrcnext.nl/blog/2011/05/06/let-op-bbq-moet-10-cm-boven-de-grond-staan/