Is muziek downloaden zonder ervoor te betalen illigaal?

Ik hoor de ene zeggen van wel en de andere zegt niet.. Wat is het nou?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (8)

Muziek downloaden is NIET illegaal
Alleen het beluisteren van de gedownloade muziek DAT is illegaan
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is niet illegaal,je mag het alleen niet gebruiken in het openbaar dus bijv. in een discotheek enz....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wel als het alleen voor eigen gebruik is toch?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, het ligt veel genuanceerder. Iedereen mag kopieën maken van muziek, films of teksten, zelfs als de bron illegaal is. Alle muziek en films die op Internet beschikbaar zijn kun je zonder probleem downloaden. De enige voorwaarde is dat de kopieën uitsluitend voor eigen gebruik bestemd mogen zijn. bron: http://www.digimuziek.nl/legaal.htm
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gaat iFrankHut weer, hij begrijpt er ook niets van. :S
Deze discussie is op dit moment zo moeilijk omdat rechters en politici elkaar op dit vlak zelfs tegenspreken. Er is een grote kans dat er de aankomende jaren nog wel wat gaat veranderen ten nadele van de consument die ook wel eens een liedje via torrents of nieuwsgroepen download.

Op dit moment wordt er nog vanuit gegaan dat je wel beschermde muziek en films mag downloaden voor eigen gebruik maar dat je sowieso niet mag uploaden/aanbieden. Software downloaden zonder de benodigde licentie is altijd illegaal.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zal zeker wel het e.e.a. gaan veranderen, maar zolang dat nog niet is gebeurd, is het nog immer legaal.
Juridisch gezien is muziek downloaden zonder ervoor te betalen illegaal. Dit wordt alleen gedoogd, dus je kunt er niet voor vervolgd worden in Nederland. Illegale content uploaden is ook illegaal en daartegen wordt tot op zekere hoogte wel opgetreden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het licht eraan, welk programma je gebruikt. Want: Met LimeWire, krijg je virussen, en met iMesh is het illigaal...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Of iets illegaal is, hangt niet van het gebruikte programma af. Het gaat er gewoon om, OF je volgens de (auteurs)wet wel of niet een kopie van iets mag maken. HOE je die kopie maakt, doet er weinig toe.
Er is een auteurswet uit 1912 die zegt dat het voor eigen gebruik niet illegaal is, maar zodra je het aan een ander laat luisteren, verspreid op welke manier dan ook, je wel illegaal bezig bent.

Maar als je een lege cd aanschaft en hier voor eigen gebruik muziek op zet, dan is het niet illegaal, wél als je deze cd gaat verkopen, weggeeft, of aan een ander laat luisteren.

De wettelijke basis voor de thuiskopie

De basis voor de thuiskopie is te vinden in artikel 16b van de Auteurswet 1912. Lid 1 van dit artikel bepaalt:

Als inbreuk op het auteursrecht op een werk van letterkunde, wetenschap of kunst wordt niet beschouwd, (...) de verveelvoudiging, welke beperkt blijft tot enkele exemplaren en uitsluitend dient tot eigen oefening, studie of gebruik van degene die de verveelvoudiging vervaardigt of tot het verveelvoudigen uitsluitend ten behoeve van zichzelf opdracht geeft.

Voor thuiskopiën op dragers zoals CD's of DVD's is er het vergelijkbare artikel 16c. De belangrijkste elementen van de thuiskopie-regeling zijn:

Er mogen slechts enkele exemplaren worden gemaakt als thuiskopie.
De kopie moet voor eigen oefening, studie of gebruik bestemd zijn.
De kopie mag in opdracht gemaakt worden, behalve bij muziek.
Je hoeft geen rechtmatige eigenaar te zijn om een thuiskopie te mogen maken.
Er zijn een aantal uitzonderingen, niet van alle categorieën werken mag een thuiskopie worden gemaakt.

meer info kan je vinden in deze wet
Wet van 23 september 1912, houdende nieuwe regeling van het auteursrecht (zie bron = derde link)

Het downloaden van muziek via internet is toegestaan, mits het 'voor eigen oefening, studie of gebruik' is, zo vermeld de wet. Men betaald hier een kleine bijdrage voor bij de aanschaf van lege geluidsdragers, zoals een cassettebandje of cd-rom. Het uitlenen, verkopen of aan anderen laten luisteren is verboden. Hiervoor is toestemming van de auteur voor nodig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voor eigen gebruik mag je muziek downloaden (hoewel dat misschien in de toekomst gaat veranderen).
Je mag die muziek dus niet in het openbaar laten horen.
Er zit wel een adder onder het gras: als je downloadt via een peer-to-peer-systeem, is het meestal zo dat je terwijl je downloadt, tegelijkertijd ook uploadt. En uploaden van muziek die niet van jezelf is, is wel illegaal.
Erg overzichtelijk is dat allemaal niet nee...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"En uploaden van muziek die niet van jezelf is, is wel illegaal." Volgens mij is het uploaden van muziek die WEL van jezelf is, ook illegaal.
ik zeg steeds : als jet kunt downloaden van het net is het legaal, anders zouden ze der wel voor zorgen dat dit niet langer kon, de aanbieding is er.....
of de melk wordt voorgezet, je hebt er maar van te drinken, de gelegenheid wordt geboden